لوگوی تهویه آسمان

سندروم ساختمان بیمار و تاثیر تهویه مطبوع بر آن

سندروم ساختمان بیمار

گاهی اوقات پیش می‌آید افرادی که در یک ساختمان زندگی و یا کار کرده و به صورت مداوم در آن رفت و آمد می‌کنند، دچار عوارضی مانند سردرد، مشکلات تنفسی و غیره می‌شوند. بسیاری تصور می‌کنند که این مشکلات ناشی از عوارضی است که خود فرد گرفتار آن شده است در صورتی که تحقیقات نشان داده در بسیاری از مواقع اینچنین نیست و در کمال تعجب باید گفت که آن محل و ساختمان باعث ایجاد این عوارض در افراد شده است. در اینجا با یک بیماری مرموز به نام سندروم ساختمان بیمار مواجه هستیم که بسیاری را گرفتار خود می‌کند. اما چه دلایلی باعث ایجاد این بیماری شده و چگونه می‌توان آن را رفع کرد؟ با تهویه آسمان همراه باشید تا در ادامه به این پرسش پاسخ دهیم.

سندروم ساختمان بیمار چیست؟

سندروم ساختمان بیمار (Sick Building Syndrome) یا SBS یک وضعیت پزشکی است که معمولاً کارکنان اداری یک مجموعه را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد اما ممکن است افرادی در خانه مسکونی نیز دچار آن شوند. علائم این بیماری معمولاً با سردرد و مشکلات تنفسی خود را نشان می‌دهد. سندرم بیماری ساختمان می‌تواند تاثیر بدی بر روی تمام افراد شاغل در یک مجموعه بگذارد و در نهایت بازدهی کل مجموعه را دچار افت شدید نماید.

سندروم ساختمان بیمار چیست

علائم سندرم ساختمان بیمار

رایج‌ترین علائم سندروم ساختمان بیمار عبارتند از:

  • سردرد و سرگیجه
  • حالت تهوع و اسهال
  • خستگی و تمرکز ضعیف
  • تنگی نفس و احساس فشار در قفسه سینه
  • سوزش در ناحیه چشم، بینی و گلو
  • گرفتگی و یا آبریزش بینی
  • انواع دردها در قسمت‌های مختلف بدن

علائم سندرم ساختمان بیمار

 

دلایل سندروم ساختمان بیمار

زمانی که انسان در محیطی بسته کار می‌کند که در معرض آلودگی‌های مختلفی از قبیل انواع باکتری، قارچ‌ها، ویروس‌ها و… قرار می‌گیرد، تاثیرات بسیار مخربی را بر سلامتی خود احساس می‌کند که این موضوع باعث ایجاد افسردگی در او نیز می‌شود. اگر سیستم تهویه درستی در آن محل وجود نداشته باشد، شخص بعد از مدتی گرفتار علائمی می‌شود که از آن با نام سندروم SBS نام می‌برند. دلیل و منشاء دقیق و مشخصی برای این بیماری مرموز وجود ندارد اما تحقیقات علمی در این زمینه نشان داده که نامطلوب بودن کیفیت هوای داخلی (Indoor Air Quality) که در نتیجه ضعف در سیستم تهویه ایجاد می‌شود، باعث به وجود آمدن این بیماری می‌شود.

البته این بیماری چیزی فراتر از ویروس‌های ناشی از سرماخوردگی و یا کرونا است. SBS می‌تواند از منابع بیرونی مانند اگزوز وسایل نقلیه موتوری، آلاینده‌های شیمیایی، مونوکسیدکربن و آلاینده‌های معمولی هوا مانند گردوغبار، خاک، گرده، موهای حیوانات خانگی و غیره باشد. به‌خصوص در ایران که شهرهای مختلف با انواع این آلودگی‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، علائم این بیماری بیشتر ظاهر می‌شود. تمام این آلودگی‌ها می‌توانند در داخل سیستم گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع لانه کنند که این موضوع می‌تواند به محلی برای زندگی و رشد ویروس‌ها و باکتری‌ها تبدیل شود. در برخی موارد، حتی کپک نیز می‌تواند در این محیط رشد کند. درنهایت همه این ذرات می‌توانند آلرژی زا شوند و باعث بوجود آمدن علائم گفته شده در فرد شوند.

تحقیقات بیشتر در این زمینه نشان داده است که به غیر از مواردی مانند آلودگی‌های ایجاد شده توسط ماشین‌های اداری، مواد شیمیایی متصاعد از لامپ‌ها و….، دلیل عمدۀ این سندروم، قدیمی بودن یا ایراد در سیستم گرمایش، سرمایش، تهویه مطبوع (HVAC) و به‌طور کلی تاسیسات یک ساختمان است. حتی اگر سیستم تهویه مطبوع شما به درستی طراحی و اجرا نشود، باعث می‌شود که عوامل این بیماری از طریق کانال‌ها در تمام ساختمان پخش شده و تمام افراد را بیمار نماید.

دلایل سندروم ساختمان بیمار

 

روش درمان سندروم ساختمان بیمار

اغلب دیده شده که علائم این بیماری بعد از ترک افراد از محیط ساختمان بیمار، از بین رفته است. به همین دلیل سریع‌ترین راه‌حل برای این سندروم، تغییر مکان چند روزه است. همچنین باز گذاشتن پنجره‌ها در طول روز برای تهویه هوا، می‌تواند کمک کند. اما برای بلندمدت این راه‌حل پاسخگو نیست و همان‌طور که گفته شد باید دلایل به وجود آمدن آن، که در واقع سیستم تهویه نامناسب است، اصلاح گردد. در ضمن استفاده از دستگاه‌های فیلتراسیون هوا که دارای انواع فیلترهای هپا، کربنی و لامپ یو وی هستند نیز می‌تواند به تمیز کردن هوای محیط کمک نماید.

برای حل این مشکل مقامات دولتی در کشورهای پیشرفته نیز وارد عمل شده و توصیه به استفاده از سیستم‌های تهویه مناسب را می‌کنند و همچنین پیشنهاد می‌شود که از سیستم‌های فیلتراسیون نیز برای ارتقاء کیفی تجهیزات تهویه مطبوع استفاده شود. شرکت تهویه آسمان نیز برای کمک به حل این مشکل، در محصولاتی از قبیل فن کویل سقفی و فن کویل کانالی از فیلترهای قدرتمند دو لایه آلومینیومی با استحکام بالا، استفاده می‌کند. همچنین برای ساختمان‌های بزرگ نیز از محصول هواساز استفاده می‌شود که مجهز به انواع سیستم فیلتراسیون از قبیل فیلترهای کیسه‌ای و صفحه‌ای می‌باشد.

 

جمع‌بندی

سندروم ساختمان بیمار یکی از موارد بسیار مهم در سلامتی افرادی است که در یک محیط کار یا زندگی می‌کنند و عدم توجه به آن می‌تواند عواقب بسیار بدی برای تمام افراد داشته باشد. به همین دلیل باید به دلایل ایجاد آن و روش‌های حل این مشکل، توجه کرد تا بتوانید محیطی سالم را ایجاد نمایید. ممکن است برای ایجاد این محیط سالم نیاز به انجام هزینه‌های فراوان داشته باشید اما باید بدانید که مزایای انجام آن در بلندمدت بسیار بیشتر به نفع شما خواهد بود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها