لوگوی تهویه آسمان

کندانسور چیست و چگونه کار می‌کند؟

کندانسور چیست

سیستم تهویه مطبوع خانه شما از انتقال حرارت برای خنک کردن خانه استفاده می‌کند. به عبارت دیگر، سیستم گرما را از هوای داخل خانه شما گرفته و به بیرون منتقل می‌کند. واحد کندانسور نقش مهمی را در این فرآیند با خروج گرمای منتقل شده به یونیت خارجی ایفا می‌کند. این فرآیند اجازه می‌دهد تا فرآیند خنک سازی ادامه یابد.

کندانسور، اواپراتور و کمپرسور

کندانسور یکی از سه عنصر اصلی در سیستم تهویه مطبوع شماست. دو مورد دیگر یعنی اواپراتور و کمپرسور نیز مهم هستند. برای درک نحوه کار کندانسور، درک دو مورد دیگر نیز مهم است.

اواپراتور: سیستم در خانه شما با دمیدن هوای داخل روی کویل‌های اواپراتور شروع می‌شود. این کویل‌ها حاوی مبرد کم فشاری هستند که گرمای هوا را جذب کرده و به گاز پرفشار تبدیل می‌شود.

کمپرسور: گاز به داخل کمپرسور که در واحد بیرونی است منتقل می‌شود. در اینجا گاز فشرده می‌شود تا به تبدیل مجدد آن به مایع کمک شود تا بتوان چرخه خنک کنندگی را ادامه داد. این فرآیند گرمای اضافی تولید می‌کند.

کندانسور: کندانسور مجموعه‌ای از کویل‌ها است که در داخل یونیت خارجی قرار دارد. در اینجا، یک فن در سراسر کویل‌ها می‌وزد و گرمای مبرد داخل آن‌ها را دفع می‌کند و به آن اجازه می‌دهد تا دوباره به مایع تبدیل شود، در این مرحله دوباره به داخل فرستاده می‌شود تا فرآیند از نو شروع شود.

بدون کندانسور، مبرد گرمای خود را حفظ می‌کند و این فرآیند کار نمی‌کند. حال که به اهمیت کندانسور پی بردید، در ادامه با تهویه آسمان همراه باشید تا به بررسی بیشتر آن بپردازیم.

کندانسور چیست؟

کندانسور یک جزء ضروری در هر سیستم تهویه مطبوعی (HVAC) است. هدف آن جذب گاز مبرد پرفشار است که از کمپرسور ساطع می‌شود و آن را به حالت مایع تبدیل می‌کند. مبرد خنک می‌شود و سپس در دما و فشار عملاً ثابت متراکم می‌شود. در خروجی کندانسور، مبرد در حالت مایع در فشار بالا و با دمای کمی کمتر از دمای میعان قرار می‌گیرد.

کندانسور چگونه کار می کند

کندانسور یا چگالنده قطعه‌ای در سیستم‌های تبرید است که وظیفه خنک کردن مبرد و تبدیل آن از حالت گاز به مایع را بر عهده دارد. کندانسور معمولاً از لوله‌های مسی یا فولادی تشکیل شده است که در اطراف آن یک محفظه وجود دارد. مبرد در لوله‌ها جریان می‌یابد و گرمای خود را به محیط اطراف منتقل می‌کند. محیط اطراف می‌تواند هوا یا آب باشد.

در کندانسورهای هوا خنک، هوا از بین لوله‌ها جریان می‌یابد و گرمای مبرد را جذب می‌کند. کندانسورهای هوا خنک رایج‌ترین نوع کندانسور هستند و در یخچال‌ها، کولرهای گازی، داکت اسپلیت و سایر سیستم‌های تبرید استفاده می‌شوند.

در کندانسورهای آب خنک، آب از طریق لوله‌ها جریان می‌یابد و گرمای مبرد را جذب می‌کند. کندانسورهای آب خنک معمولاً در سیستم‌های تبرید صنعتی استفاده می‌شوند که ظرفیت بالایی دارند. کندانسور یکی از اجزای اصلی سیستم‌های تبرید است و عملکرد صحیح آن برای کارکرد صحیح سیستم ضروری است.

کندانسور چگونه کار می کند؟

مفهوم پشت کندانسورها انتقال حرارت است. یعنی اصل ترمودینامیکی که توضیح می‌دهد چگونه گرما همیشه از محیط‌های گرم‌تر به محیط‌های خنک‌تر حرکت می‌کند. سه فاز مختلف در کندانسور اتفاق می‌افتد. فاز اول، گرما زدایی (desuperheating) نامیده می‌شود. بخار وارد شده به کندانسور، فوق گرم و تحت فشار فوق العاده بالایی است. گرما زدایی به معنای خارج کردن گرما از بخار و تبدیل آن به مایع، فرآیند خنک سازی اولیه است.

فاز دوم تراکم (condensation) است. هنگامی که تمام گرمای مبرد رد شد، فرآیند واقعی چگالش آغاز می‌شود. چگالش شامل تبدیل مبرد گازی به حالت مایع است. فاز سوم و آخر حالت خنک کننده فرعی (sub-cooling state) است. حالت خنک کننده فرعی برای اطمینان از اینکه حتی افزایش دما نیز نمی‌تواند مبرد مایع را دوباره به بخار برساند، وجود دارد.

چند نوع کندانسور وجود دارد؟

چهار نوع کندانسور اصلی وجود دارد که در سیستم‌های HVAC استفاده می‌شود، که همگی در نحوه استخراج گرما از سیستم متفاوت هستند: از طریق تماس مستقیم، خنک‌کننده هوا، تبخیر یا خنک‌کننده با آب.

انواع کندانسور با تماس مستقیم (Direct-contact condenser) به دلیل کارایی که دارند، راه حل‌های خنک کننده محبوبی هستند. در این نوع کندانسور گاز داغ و سیال سرد وارد سیستم شده و مخلوط می‌شوند. در این نوع کندانسور، سیالات به جای اینکه توسط مبدل حرارتی تقسیم شوند، مستقیماً مخلوط می‌شوند. به این ترتیب بخار، حرارت خود را آزاد می‌کند و به حالت مایع تبدیل می‌شود.

کندانسورهای هوا خنک (Air-cooled condensers) یکی از رایج‌ترین راه حل‌ها برای قرار دادن کندانسور در خارج از واحد هستند. همان‌طور که از نام آن مشخص است، این نوع کندانسور به سادگی گرمای استخراج شده را به هوای بیرون می‌فرستد. کندانسورهای هوا خنک معمولاً در یخچال‌های خانگی یا فریزرها برای کاربردهای تجاری در مقیاس کوچک نصب می‌شوند.

از سوی دیگر، کندانسورهای خنک کننده با آب (Water-cooling condensers)، گرمای گاز مبرد را با انتقال آن به آب جاری از آن استخراج می‌کنند. این نوع کندانسور برای کار کردن به منبع آب دائمی نیاز دارد.

در نهایت، کندانسورهای تبخیری (Evaporative condensers) معمولاً زمانی استفاده می‌شوند که شرایط برای نصب انواع دیگر کندانسورها مساعد نباشد. به عنوان مثال، اگر منبع آب برای یک کندانسور خنک کننده آب کافی نباشد، یا اگر دمای تراکم مورد نیاز مبرد کمتر باشد، می‌تواند توسط یک کندانسور با هوا خنک شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها