لوگوی تهویه آسمان

مصرف برق داکت اسپلیت و راهکارهای کاهش آن

مصرف برق داکت اسپلیت

این روزها مصرف انرژی به یکی از بزرگترین معضلات بشر تبدیل شده است به خصوص در کشورهایی مانند ایران که به دلیل فراوانی انرژی و قیمت ارزان آن، فرهنگ درست استفاده در بین مردم شکل نگرفته است. کنترل مصرف انرژی، یکی از مهم‌ترین مسائل در طراحی و اجرای سیستم‌های تهویه مطبوع به حساب می‌آید. یکی از مباحث اساسی و مهم در هنگام تولید و یا خرید هر دستگاهی، تلاش برای کاهش مصرف انرژی آن می‌باشد زیرا کاهش مصرف برق در اولویت قرار گرفته است.

با شروع فصل تابستان و افزایش دمای هوا، استفاده از وسایل سرمایشی مطرح می‌شود. با توجه به نوع کاربری محیط و تعداد افراد حاضر در آن محیط، وسیله سرمایشی مناسب متغیر است. با این حال، در بیشتر منازل و ادارات استفاده از داکت اسپلیت‌ها و کولرهای گازی، به خصوص در شهرهایی با آب و هوای گرم و خشک، رایج است. داکت اسپلیت‌ها یکی از تکنولوژی‌های جدید در زمینه تاسیسات ساختمانی هستند که به منظور کاهش مصرف انرژی و افزایش بازدهی استفاده می‌شوند.

از آنجایی که دستگاه داکت اسپلیت با انرژی برق کار می‌کند، کاهش مصرف برق همواره مورد توجه مهندسان و مصرف کنندگان این دستگاه قرار دارد. بنابراین، هرچقدر که بتوانیم مصرف برق دستگاه داکت اسپلیت را کاهش دهیم، هزینه کمتری بابت مصرف برق خواهیم پرداخت. در ادامه با تهویه آسمان همراه باشید تا به بررسی بیشتر مصرف برق داکت اسپلیت پرداخته و راهکارهای مختلف کاهش آن را ارائه نماییم.

مطلب مرتبط: داکت اسپلیت چیست؟

اولین گام، انتخاب یک برند باکیفیت و کم مصرف

مصرف انرژی در داکت اسپلیت

اگر هنوز اقدام به خرید دستگاه داکت اسپلیت خود ننموده‌اید و تازه در حال بررسی مدل‌های مختلف هستید، حداقل یک قدم از سایرین جلو هستید زیرا دستگاه پرمصرفی ندارید که حالا بخواهید به روش‌های مختلف مصرف آن را پایین بیاورید. می‌توانید با بررسی بیشتر اقدام به خرید برندی نمایید که بهینه‌ترین مصرف انرژی را دارد.

پس اولین کار برای کاهش مصرف برق داکت اسپلیت، انتخاب برند مناسب و کم مصرف است. در بازار ایران برندهای داخلی و خارجی متفاوتی وجود دارند که هر کدام از آنها از نظر مصرف برق با یکدیگر کاملاً متفاوت‌اند. عواملی همچون، نوع و مدل کمپرسور، طراحی مناسب و بهینه کندانسور و اواپراتور، توجه به استانداردهای ترمودینامیکی، انتخاب متریال و اجزای با کیفیت برای دستگاه از جمله مواردی است که سبب افزایش راندمان و کاهش مصرف برق دستگاه می‌گردد.

با توجه به عوامل ذکر شده، می‌توان نتیجه گرفت که انتخاب یک داکت اسپلیت با کیفیت و رعایت نکات مربوط به نصب، نگهداری و استفاده از آن می‌تواند به کاهش مصرف برق و افزایش راندمان داکت اسپلیت کمک کند.

یکی از موارد مهم در انتخاب دستگاه مناسب، چک کردن مصرف انرژی آن‌ها است، به این ترتیب که هرچه درجه مصرف انرژی کمتر باشد و به A نزدیک‌تر باشد، هزینه مصرف برق نیز کمتر خواهد شد. بنابراین درجه A نشان‌ دهنده‏ پایین بودنِ مصرف انرژی آن دستگاه می‌باشد.

از طرفی، تمامی برندها سعی کرده‌اند که همه این موارد ذکر شده را جهت کاهش مصرف برق، رعایت نمایند؛ اما به همان میزانی که به این موارد توجه می‌شود، هزینه دستگاه‌ها نیز در بین برندهای مختلف، متفاوت است.

در واقع دستگاهی که گران‌تر باشد، بیشتر به این موارد توجه کرده است، پس هزینه دستگاه آن بالاتر است. اما به مرور زمان، هزینه بالای خرید دستگاه بواسطه پرداخت هزینه کمتر برای قبض ماهانه برق مصرفی، جبران می‌گردد. بنابراین، خرید یک برند خوب، می‌تواند یک نوع سرمایه گذاری برای آینده باشد.

انتخاب ظرفیت مناسب

در بحث تهویه مطبوع انتخاب ظرفیت مناسب برای متراژ واحد شما از اهمیت بسزایی برخوردار است. فرقی نمی‌کند که می‌خواهید فن کویل بخرید یا هواساز یا چیلر یا کولر گازی یا داکت اسپلیت. در تمامی این دستگاه‌ها انتخاب ظرفیت مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است. در زمان خرید داکت اسپلیت باید به این نکته توجه داشته باشید که با توجه‌ به مساحت محلی که قرار است این دستگاه در آنجا نصب شود، از ظرفیت مورد نظر استفاده کنید.

یونیت داخلی و خارجی داکت اسپلیت

برای نمونه اگر شما از ظرفیت‌‌های کم برای مسیرهای بلند و بزرگ استفاده کنید، داکت اسپلیت باید مدت بسیار زیادی روشن بماند و با کارکرد بالای خود هوای خنک را در محل ایجاد کند که این مصرف انرژی را افزایش می‌‌دهد و باعث می ‌شود که داکت اسپلیت مصرف بهینه‌ای نداشته و هزینه قبض برق شما بسیار بالا برود. اما در مقابل اگر شما انتخاب دقیقی در خرید داکت اسپلیت با توجه ‌به ظرفیت آن داشته باشید این امکان ایجاد می‌شود که بتوانید هوای مطبوع و خنک مورد نظرتان را در مدت کوتاهی به دست آورید و در فضایی که زندگی می‌کنید و یا در محل کارتان تهویه مناسبی به وجود آید و در نهایت و در پایان دوره، هزینه برق نیز شما را نقره داغ نمی‌کند.

همین که دستگاه در هر محیطی از طریق نصب ترموستات و پس از ایجاد هوای خنک خاموش می‌شود، باعث شده که مصرف آن کمتر شود و فقط زمانی این امر ممکن است که ظرفیت درست را انتخاب کنید. در محیط‌‌های بزرگ باید داکت اسپلیت به ‌صورت شبانه‌ روزی روشن باشد اما همین حد هم گاهی نمی‌‌تواند محیط را خنک کند. اینکه بخواهید هزینه کمتری بپردازید و کولر کم ‌ظرفیت را خریداری کنید برای شما سودی ندارد زیرا در مدت کوتاهی خراب می‌شود و باید هزینه‌های تعمیر بسیاری را بپردازید. پس از همان ابتدا خرید دقیق را انجام دهید.

البته بیشتر افراد در مورد انتخاب ظرفیت با توجه به متراژ، تخصصی ندارند و در این زمینه باید از یک کارشناس خبره و باتجربه استفاده نمایند تا بتوانند با خیال راحت اقدام به خرید دستگاه مناسب نمایند.

پس انتخاب ظرفیت مناسب داکت اسپلیت برای فضای مورد نظر، تأثیر مستقیمی بر مصرف برق و طول عمر دستگاه دارد. اگر ظرفیت داکت اسپلیت کمتر از فضای مورد نظر باشد، دستگاه مجبور خواهد بود برای سرمایش محیط، بیشتر کار کند. این امر باعث افزایش مصرف برق و کاهش طول عمر دستگاه می‌شود. در مقابل، اگر ظرفیت داکت اسپلیت بیشتر از فضای مورد نظر باشد، دستگاه در حالت استندبای قرار خواهد گرفت. این امر نیز باعث افزایش مصرف برق و کاهش طول عمر دستگاه می‌شود. بنابراین، برای انتخاب ظرفیت مناسب داکت اسپلیت، باید متراژ فضای مورد نظر، نوع کاربری، شرایط آب و هوایی منطقه و سایر عوامل تأثیرگذار را در نظر گرفت.

در زیر چند نکته برای انتخاب ظرفیت مناسب داکت اسپلیت آورده شده است:

  • متراژ فضای مورد نظر: متراژ فضای مورد نظر یکی از مهمترین عوامل در انتخاب ظرفیت داکت اسپلیت است. هرچه متراژ فضای مورد نظر بیشتر باشد، ظرفیت داکت اسپلیت نیز باید بیشتر باشد.
  • نوع کاربری: نوع کاربری فضای مورد نظر نیز می‌تواند بر ظرفیت داکت اسپلیت تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، فضایی که دارای پنجره‌های متعدد باشد، نیاز به ظرفیت کمتری نسبت به فضایی که دارای پنجره‌های کمتری است، دارد.
  • شرایط آب و هوایی منطقه: شرایط آب و هوایی منطقه نیز می‌تواند بر ظرفیت داکت اسپلیت تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، در مناطق گرمسیری، نیاز به ظرفیت بیشتری نسبت به مناطق سردسیری است.
  • سایر عوامل: سایر عوامل تأثیرگذار بر ظرفیت داکت اسپلیت عبارتند از تعداد افراد ساکن در فضای مورد نظر، وسایل برقی موجود در فضای مورد نظر و میزان اتلاف حرارت از فضای مورد نظر.

همان‌طور که در بالا نیز گفتیم شرایط جغرافیایی محیط، بر انتخاب داکت اسپلیت تاثیر می‌گذارد. این موضوع یکی از مهمترین مباحث در انتخاب سیستم سرمایشی است زیرا اگر به درستی منطقه مورد نظر بررسی نشود، دستگاه خنک کننده خریداری شده نه‌تنها دیگر کارایی لازم را نخواهد داشت، بلکه سبب افزایش مصرف انرژی و هزینه برق نیز خواهد شد که در نتیجه هزینه‌ای که در ارتباط با خرید نادرست دستگاه انجام داده‌اید، از بین رفته است. بنابراین تشخیص میزان درجه حرارت منقطه‌ای که در فصول مختلف سال با آن روبرو هستید و همچنین میانگین رطوبت آن منطقه بسیار اهمیت پیدا می‌کند.

به عنوان مثال بیشتر نواحی ایران از آب و هوای گرم و خشک برخوردار هستند و بعضی از مناطق نیز دارای آب و هوای معتدل و یا شرجی هستند مثل استان‌های حاشیه خلیج فارس، دریای عمان و دریای مازندران. تغییر آب و هوا در این سطح نه تنها ممکن است بر تصمیم ما برای انتخاب ظرفیت دستگاه تاثیر بگذارد، بلکه ممکن است ما را به استفاده از سایر روش‌های جایگزین نیز سوق بدهد.

با توجه به این عوامل می توان ظرفیت مناسب داکت اسپلیت را انتخاب کرد. انتخاب ظرفیت مناسب داکت اسپلیت می‌تواند به کاهش مصرف برق و افزایش طول عمر دستگاه کمک کند.

استفاده از سایه برای کاهش مصرف انرژی

استفاده از سایه برای کاهش مصرف انرژی

احتمالاً همه ما از زمان کولر آبی به یاد داریم که می‌گفتند اگر برای آن در پشت بام سایه بان درست کنیم، خنکی هوا بیشتر می‌شود. این موضوع نه تنها برای کولر آبی بلکه برای سایر تجهیزات تهویه مطبوع که در فضای باز قرار می‌گیرند، صدق می‌کند. استفاده از سایه برای کاهش مصرف انرژی داکت اسپلیت می تواند تأثیر قابل توجهی داشته باشد. تابش مستقیم نور خورشید می تواند باعث افزایش دمای محیط و در نتیجه افزایش مصرف انرژی داکت اسپلیت شود. با استفاده از سایه می توان از تابش مستقیم نور خورشید جلوگیری کرد و در نتیجه دمای محیط را کاهش داد.

در ادامه چند روش برای استفاده از سایه برای کاهش مصرف انرژی داکت اسپلیت آورده شده است:

  1. استفاده از سایبان: سایبان یکی از ساده ترین و موثرترین روش ها برای استفاده از سایه برای کاهش مصرف انرژی داکت اسپلیت است. سایبان می تواند از تابش مستقیم نور خورشید به یونیت خارجی داکت اسپلیت جلوگیری کند.
  2. استفاده از درختان و گیاهان: درختان و گیاهان نیز می توانند برای ایجاد سایه در اطراف یونیت خارجی داکت اسپلیت استفاده شوند. درختان و گیاهان علاوه بر ایجاد سایه، می توانند به خنک شدن محیط نیز کمک کنند.
  3. استفاده از رنگ های روشن: رنگ های روشن می توانند نور خورشید را منعکس کنند و در نتیجه دمای محیط را کاهش دهند. بنابراین، می توان از رنگ های روشن برای رنگ آمیزی یونیت خارجی داکت اسپلیت استفاده کرد.

با استفاده از این روش ها می توان مصرف انرژی داکت اسپلیت را تا حد قابل توجهی کاهش داد و در نتیجه هزینه های انرژی را کاهش داد.

چند نکته برای استفاده از سایه برای کاهش مصرف انرژی داکت اسپلیت:

  • سایبان باید به طور کامل یونیت خارجی داکت اسپلیت را پوشش دهد.
  • سایبان باید از مواد مقاوم در برابر نور خورشید و شرایط آب و هوایی ساخته شده باشد.
  • درختان و گیاهان باید به طور مناسب در اطراف یونیت خارجی داکت اسپلیت کاشته شوند تا مانع از تابش مستقیم نور خورشید به یونیت شوند.
  • رنگ های روشن باید به طور یکنواخت در یونیت خارجی داکت اسپلیت استفاده شوند.

با رعایت این نکات می توان از سایه به طور موثر برای کاهش مصرف انرژی داکت اسپلیت استفاده کرد.

 

نظافت دستگاه داکت اسپلیت

دستگاه‌های تهویه مطبوع با توجه به نوع کارکردشان، مستعد انواع آلودگی‌ها هستند به خصوص اگر در شهرهای آلوده‌ای مانند تهران، اصفهان یا اهواز باشید. یونیت خارجی داکت اسپلیت در فضای خارجی نصب می‌شود و به همین دلیل نظافت آن در اولویت قرار دارد.

اگر می‌ خواهید دستگاه شما میزان مصرف برق کمتری داشته باشد باید در زمان ‌های مشخصی آن را چک کنید و قطعات داخلی دستگاه را تمیز نمایید زیرا کثیف بودن قطعات باعث افزایش مصرف برق می‌ شود و گاهی مبدل ‌های کندانسور و اواپراتور جرم می‌ گیرند و گرد و غبار زیادی که در اطراف داکت اسپلیت و به دلیل مکش هوا وجود دارد باعث جرم زیادی می‌ شود که این جرم‌ ها در زمان کوتاهی تبدیل به چربی و آسیب جدی به قطعات می‌ شوند.

فیلترهای هوای دستگاه‌های تهویه مطبوع باید همیشه تمیز شوند. چه از کولر گازی استفاده می‌کنید، چه از انواع فن کویل مانند فن کویل سقفی یا فن کویل زمینی، یا حتی از داکت اسپلیت استفاده می‌نمایید، این فیلترها وجود دارند و تاثیر شگرفتی بر تمیزی و تازه بودن هوا دارند.

از فرش‌ها و قالیچه‌های داخل خانه نیز غافل نشوید که می‌توانند به شدت باعث گرفتگی یونیت داخلی داکت اسپلیت شوند. فرش‌ها و قالیچه‌ها در خانه مرکز اصلی تجمع خاک و ذرات آلاینده هستند. در بسیاری از مواقع ذرات آلاینده ریز در بافت فرش یا قالیچه نفوذ می‌کنند و سپس پاکسازی آن کار آسانی نخواهد بود. این ذرات آلاینده می‌توانند شامل گرد و غبار، ذرات معلق، باکتری‌ها، قارچ‌ها و برخی ویروس‌ها باشند. گرد و غبار و ذرات معلق می‌توانند باعث تحریک چشم، بینی و گلو شوند. همچنین، می‌توانند به ریه‌ها آسیب برسانند و خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی مانند آسم، برونشیت و ریفلاکس اسید معده را افزایش دهند. باکتری‌ها، قارچ‌ها و برخی ویروس‌ها می‌توانند باعث بیماری‌های عفونی شوند.

همچنین پرز فرش‌ها در طول زمان از جای خود بلند شده و جذب فیلترهای دستگاه‌های تهویه مطبوع شده و باعث کاهش کارایی این دستگاه‌ها شوند. پرز فرش‌ها همچنین می‌توانند باعث ایجاد مشکلات دیگری مانند بوی بد در دستگاه‌های تهویه مطبوع شوند. برای جلوگیری از جذب پرز فرش‌ها به فیلترهای دستگاه‌های تهویه مطبوع، از قرار دادن فرش‌ها و قالیچه‌ها در نزدیکی دستگاه‌های تهویه مطبوع خودداری کنید. همچنین می‌توانید از دستگاه‌های تهویه مطبوع با فیلترهای جاذب پرز استفاده کنید و درنهایت از دستگاه‌های تهویه مطبوع با فیلترهای قابل شستشو استفاده کنید.

اولین قسمتی که باید همیشه اقدام به تمیز کردن آن نمایید، فیلتر دستگاه است. فیلتر در مسیر مکش هوای بیرون به داخل دستگاه قرار دارد و انواع گردوغبار و پرزهای فرش‌ها را به خود می‌گیرد. فن و موتور، قطعات مهم بعدی هستند که باید اقدام به نظافت آن‌ها نمود. بهترین کار این است که این قطعات را از جای خود باز کرده و کار تمیز کردن آن‌ها را انجام دهید.

بزرگترین مشکلی که آلودگی‌ها و گردوغبار برای راندمان دستگاه داکت اسپلیت ایجاد می‌کنند، در رابطه با کویل دستگاه است. این آلودگی‌ها به مرور زمان بر روی فین‌های کویل نشسته و مسیر عبور هوا را می‌بندند. این موضوع نه تنها باعث ایجاد صدا می‌شود، بلکه راندمان کاری آن را نیز به شدت کاهش (بعضاً تا 50 درصد) می‌دهد به شکلی که احساس خروج هوای سرد و یا گرم را از دستگاه خود ندارید، در حالی که مبرد در داخل کویل‌ها بدون مشکل در جریان است.

سرویس فن کویل سقفی

اگر وقت کافی برای تمیز کردن کولر خود ندارید بهتر است از تعمیر کاران استفاده کنید و هر چند وقت یک بار دستگاه خود را به دست متخصص بسپارید تا آن را چک کند. این گرد و غبار و آلودگی‌ ها باعث می‌ شوند که تبادل هوا در میان قطعات به‌ خوبی انجام نگیرد و مصرف برق دستگاه افزایش یابد. این راه بسیار ساده را فراموش نکنید تا بتوانید میزان برق مصرفی را تا حد زیادی کاهش دهید.

استفاده از کویل آبگرم برای داکت اسپلیت در فصل زمستان

معمولاً وقتی هزینه‌ای برای دستگاه‌هایی مانند کولر گازی یا داکت اسپلیت می‌شود، این انتظار را از آن‌ها داریم که هم در فصل تابستان برای ما سرمایش را تامین کند و هم در فصل زمستان، گرمایش را. داکت اسپلیت این قابلیت را دارد که در هر دو فصل سرما و گرما استفاده شود.

همان‌طور که می‌دانید داکت اسپلیت به مانند کولر گازی از سیکل تبرید و گاز مبرد برای سرمایش استفاده می‌کند. کمپرسور در این فرآیند نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند و به علاوه بیشترین مصرف برق را نیز در بین سایر قطعات داکت اسپلیت دارد. این دستگاه در فصل زمستان نیز می‌تواند از همین سیستم برای گرم کردن بهره ببرد اما با توجه به مصرف بالای انرژی در آن، راه جایگزینی پیشنهاد می‌شود تا علاوه بر اینکه مصرف انرژی کاهش پیدا کند، بلکه کمپرسور نیز در فصل زمستان به طور کامل به مرخصی رفته و استراحت کند که این موضوع باعث افزایش طول عمر آن نیز می‌شود.

روش جایگزین استفاده از کویل آب گرم داکت اسپلیت است. کویل آبگرم (Hot-water coil) یک لوله مسی است که نقش یک مبدل حرارتی را بازی می‌کند. آب یا گاز گرم از داخل این لوله‌ها عبور کرده و بادی را که فن بر روی آن‌ها می‌دمد را گرم می‌کند. هر چه که اختلاف دما بین هوا و آب بیشتر باشد، پتانسیل انتقال حرارت بیشتر می‌شود.

کویل آبگرم بر روی یونیت داخلی داکت اسپلیت نصب شده تا جریان هوا به وسیله فن از بین کویل آبگرم عبور کرده و باد گرم تولید شده در داخل واحد پخش شود. کویل آبگرم، یکی از کاربردی‌ترین انواع روش‌ها در داکت اسپلیت است که به کویل آبگرم داکت اسپلیت شناخته می‌شود. این دستگاه گرمای بسیار خوبی را در محیط پخش می‌کند و همچنین مصرف برق کمتری را نسبت به کمپرسور دستگاه دارد، به صورتی که می‌توان اذعان کرد که علت اصلی تولید کویل آبگرم داکت اسپلیت، کاهش هزینه‌های برق در فصل سرد سال می‌باشد.

کانال کشی کوتاه برای داکت اسپلیت

داکت اسپلیت یک سیستم تهویه مطبوع مرکزی است که از دو واحد داخلی و خارجی تشکیل شده است. واحد داخلی در داخل ساختمان و واحد خارجی در بیرون ساختمان نصب می‌شود. کانال کشی داکت اسپلیت وظیفه انتقال هوای خنک یا گرم تولید شده توسط واحد خارجی به واحد داخلی را بر عهده دارد.

طول کانال کشی داکت اسپلیت یکی از عوامل مهمی است که بر مصرف انرژی این سیستم تاثیر می‌گذارد. هرچه طول کانال کشی بیشتر باشد، مقاومت مسیر انتقال هوا بیشتر می‌شود و در نتیجه، کمپرسور داکت اسپلیت برای تولید هوای خنک یا گرم بیشتر باید کار کند. این امر باعث افزایش مصرف انرژی داکت اسپلیت می‌شود.

بنابراین، برای کاهش مصرف انرژی دستگاه، باید از کانال کشی کوتاه استفاده شود. کانال کشی کوتاه باعث کاهش مقاومت مسیر انتقال هوا شده و در نتیجه، کمپرسور دستگاه برای تولید هوای خنک یا گرم کمتر باید کار کند. این امر باعث کاهش مصرف انرژی می‌شود.

سرویس‌های دوره‌ای داکت اسپلیت

دستگاه‌های داکت اسپلیت معمولاً طول عمر بالایی نسبت به بقیه سیستم‌های تهویه دارند و به ندرت دچار خرابی می‌شوند. این موارد اشکالات جزئی در لوازم مصرفی و ترموستات بوده و در کل این دستگاه طول عمر و دوام بالایی دارد. سرویس‌های دوره‌ای دستگاه سبب می‌شود که علاوه بر افزایش عمر دستگاه، راندمان و بازدهی بالاتری یافته و از طرفی باعث کاهش مصرف برق آن شود. تمیزکاری و تعویض فیلترها، تمیزکاری کندانسور در سرویس‌های سالانه و استفاده اصولی از آن برای ماندگاری دستگاه مفیدند.

به خصوص در رابطه با یونیت خارجی، این سرویس و نگهداری بیشتر از همه مورد نیاز است. زیرا ممکن است یونیت خارجی در محلی نصب شده باشد که فین‌های کندانسور آن پوشیده از گرد و غبار و یا فضولات پرندگان باشد. این لایه کثیف مانع از تبادل حرارت بین سیال و محیط شده و سبب کاهش راندمان دستگاه می‌شود. به همین خاطر نیاز است تا این مبدل‌ها تمیز شوند تا مصرف برق دستگاه نیز کاهش یابد.

البته از یونیت داخلی نیز نباید برای سرویس و نگهداری غافل شویم. همان‌طور که در بالا توضیح دادیم این یونیت نیز تحت تاثیر گردوغبار و همچنین پرزهای فرش‌ها و قالیچه‌ها قرار گرفته و نیاز دارد که دائماً تمیز شوند. پس همان‌طور که مشاهده می‌کنید نیاز است که سالی یک یا دوبار اقدام به سرویس دستگاه داکت اسپلیت خود نمایید تا از عملکرد بهینه آن اطمینان حاصل نمایید.

اهمیت ترموستات در کاهش مصرف انرژی داکت اسپلیت

احتمالاً فضاهایی را دیده‌اید که وقتی وارد آن می‌شوید بیش از حد سرد و یا گرم هستند. در این شرایط مجبور می‌شوید برای رسیدن به دمای آسایش، دستگاه را به‌صورت دستی خاموش نمایید. مشکلی که پیش می‌آید این است که آن فضا بعد از زمانی کوتاه دوباره دمای آسایش را از دست می‌دهد اما اینبار برعکس، یعنی اگر با روشن بودن دستگاه هوا خیلی سرد بود، اینبار با خاموش کردن آن، خیلی گرم می‌شود. این روشن و خاموش کردن دستی دستگاه‌های سرمایشی و گرمایشی، نه‌تنها هیچ‌گاه باعث نمی‌شوند ما به دمای آسایش برسیم بلکه بیش از حد انرژی مصرف می‌کنند و حتی برای خود دستگاه نیز خوب نیست و طول عمر آن را کاهش می‌دهد.

استفاده از ترموستات و تایمر

امروزه که کنترل مصرف انرژی به یک اولویت در زندگی هر انسانی تبدیل شده، تجهیزاتی که در این حوزه کاربرد دارند، محبوبیت بالایی پیدا کرده‌اند و تقاضا برای آن‌ها با شیب تندی افزایش پیدا کرده است. به‌خصوص تجهیزاتی که به شکل خودکار عمل کرده و با قطع و وصل اتوماتیک باعث می‌شوند بیش از حد انرژی مصرف نشود. ترموستات یکی از این تجهیزات پرکاربرد است که از صنعت خودرو گرفته تا تهویه مطبوع از آن استفاده می‌شود.

نحوه عملکرد ترموستات بسیار ساده و بدون هیچ پیچیدگی خاصی است. زمانی که دما به نقطه تنظیم برسد، ترموستات مدار برقی دستگاه را قطع می‌کند و وقتی دما ۳ الی ۵ درجه از نقطه تنظیم پایین‌تر یا بالاتر رود، دوباره مدار را وصل می‌کند و دستگاه روشن می‌شود. ترموستات ممکن است به روش‌های مختلفی ساخته شود و ممکن است از انواع سنسور‌ها برای سنجش دما استفاده کند.

ایده پشت ترموستات این است که به هوای سردتر واکنش نشان دهد و مطمئن شود که گرمایش به اندازه کافی روشن است تا خانه را تا نقطه تنظیمی که انتخاب می‌کنید گرم کند. با این حال، از آنجایی که گرم کردن خانه در یک روز سرد ممکن است بیشتر طول بکشد، می‌توانید گرمایش را طوری برنامه‌ریزی کنید که زودتر روشن شود. ترموستات‌های قابل برنامه‌ریزی، دارای تنظیمات زمان و دما هستند تا بتوانید دما را در دوره‌های مختلف روز تنظیم کنید. این به شما امکان می‌دهد با خاموش کردن سیستم گرمایشی در هنگام کار، در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید، اما در اواخر روز به خانه‌ای گرم بازگردید. هنگام برنامه‌ریزی ترموستات خود، باید زمان گرم شدن و خنک شدن را در نظر بگیرید.

تنظیم دما بین 20 تا 25 درجه سانتی‌گراد در ترموستات باعث می‌شود از اضافه کاری دستگاه برودتی جلوگیری شود. این امر به دلیل این است که در این دما، دستگاه برودتی نیاز کمتری به کار کردن دارد و بنابراین مصرف انرژی آن کمتر می‌شود. به طور کلی، هرچه دمای تنظیم شده در ترموستات پایین‌تر باشد، دستگاه برودتی بیشتر باید کار کند تا دمای محیط را به آن دما برساند. این امر منجر به افزایش مصرف انرژی و افزایش قبوض انرژی می‌شود. بنابراین، تنظیم دما بین 20 تا 25 درجه سانتی‌گراد در ترموستات یک راه موثر برای صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش قبوض انرژی است.

استفاده از کمپرسور اینورتر در داکت اسپلیت

کمپرسور اینورتر یک نوع کمپرسور است که از یک اینورتر برای کنترل سرعت چرخش آن استفاده می‌کند. این امر به کمپرسور این امکان را می‌دهد تا سرعت خود را با توجه به نیازهای سیستم تهویه مطبوع تنظیم کند. کمپرسورهای معمولی دارای سرعت چرخش ثابت هستند. این بدان معناست که آن‌ها همیشه با همان سرعت کار می‌کنند، حتی زمانی که نیاز به تولید سرمایش کمتری وجود دارد. این امر می‌تواند منجر به اتلاف انرژی شود.

کمپرسورهای اینورتر می‌توانند سرعت خود را به طور مداوم تنظیم کنند. این امر به آن‌ها اجازه می‌دهد تا فقط زمانی که نیاز به تولید سرمایش بیشتر وجود دارد، با سرعت کامل کار کنند. این امر می‌تواند منجر به صرفه جویی قابل توجهی در مصرف انرژی شود.

علاوه بر صرفه جویی در انرژی، کمپرسورهای اینورتر دارای مزایای دیگری نیز هستند. آن‌ها می‌توانند صدای کمتری تولید کنند و طول عمر بیشتری نسبت به کمپرسورهای معمولی داشته باشند. کمپرسورهای اینورتر در حال حاضر در بسیاری از دستگاه های تهویه مطبوع جدید استفاده می‌شوند. آن‌ها به دلیل مزایای خود، به طور فزاینده‌ای محبوب شده‌اند.

جمع‌بندی

در این مقاله به راه کارهایی اشاره می‌کنیم که می‌توانند در کاهش مصرف انرژی داکت اسپلیت بسیار موثر باشند. انتخاب ظرفیت مناسب، استفاده از سایه برای یونیت خارجی دستگاه، بهره بردن از کویل آب گرم داکت اسپلیت برای فصل زمستان، استفاده از ترموستات و کمپرسور اینورتر دار، کانال کشی کوتاه و سرویس و نگهداری دوره‌ای دستگاه از جمله مواردی هستند که می‌توانند بسیار به شما در این زمینه کمک کنند. البته این روش‌ها مربوط به خود دستگاه است که می‌توانند باعث کاهش مصرف شوند، اما روش‌های خارجی دیگری نیز هستند که می‌توانید از آنها استفاده نمایید و این موارد به صورت جداگانه در مقاله “اهمیت تهویه مطبوع در گرما و ۷ راهکار مهم در کاهش مصرف انرژی در تابستان” مطرح شده‌اند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها