لوگوی تهویه آسمان

داکت اسپلیت چیست و چه کاربردی دارد؟

داکت اسپلیت چیست

استفاده از کولر گازی طی چند دهه در کشورمان مرسوم بوده و مخصوصاً نواحی جنوبی مانند خوزستان که گرمای تابستان در آن آزاردهنده است از وجود آن بهرمند بوده‌اند. اگرچه کولر گازی به‌صورت سقفی روکار و یا دیواری نصب می‌شود، اما داکت اسپلیت انعطاف بیشتری داشته و می‌توان در یونیت داخلی به‌صورت توکار و درون سقف نیز قرار گیرد که با توجه به عدم اشغال فضای اضافی و قرارگرفتن آن‌ها به‌شکل توکار مانند سقف‌های کاذب، این نوع سیستم تهویه مطبوع، محبوبیت زیادی در ادارات، شرکت‌ها و ساختمان‌های مسکونی پیدا نموده است.

داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت یک سیستم تهویه مطبوع است که هم برای گرم‌کردن محیط منزل و محل کار و هم برای خنک‌کردن محیط می‌توان از آن استفاده کرد. بدین‌ترتیب برای گرمایش و سرمایش می توان از داکت اسپلیت‌ها برای فصول سرد و گرم سال استفاده نمود. به داکت اسپلیت‌ها، اسپلیت‌های کانالی نیز گفته می‌شود زیرا به کارگیری کانال برای هدایت هوا در این سیستم تهویه، موجب افزایش کارایی و استفاده‌ی آن برای چند اتاق به‌طور همزمان می‌شود. این خصوصیت یکی از مواردی است که آن را با اسپیلت‌های دیواری متمایز کرده به‌ویژه اینکه وجود کانال‌های تهویه باعث می‌شود که هوای خنک (یا هوای گرم) به‌طور یکنواخت در تمام اتاق‌ها توزیع گردد.

با تغییر آب‌و‌هوا و گرم‌ شدن هوا باید اقدام به تنظیم داکت اسپلیت برای تابستان کنید و بالعکس در فصل سرد، تنظیمات گرمایش را اعمال کنید. نصب آن به یک دانش و تخصص حرفه‌ای احتیاج دارد. یاد گرفتن تنظیم داکت اسپیلیت باعث می‌شود شما به‌راحتی در هر ماه از تابستان و زمستان، دما را طبق میل‌تان و با توجه به هوای محیط تنظیم کنید.

تنظیم داکت اسپلیت برای تابستان

داکت اسپیلیت‌ یک گزینه خوب برای روزهای گرم تابستان محسوب می‌شود. دمای محیطی که در آن فعالیت می‌کنید وابسته به دمای بیرون نیست و شما می‌توانید دمایی متعادل و آرامبخش داشته باشید. درجه‌بندی حرارت دستگاه توسط تولیدکننده‌ی دستگاه مشخص می‌شود تا بهترین راندمان و کارکرد را بتوانید از این دستگاه بگیرید. دمای مناسب برای یک منزل در تابستان دمایی بین 24 تا 26 درجه سلسیوس است و برای این کار می‌بایست دکمه‌ی Cool را روی درجه‌ی ترموستات فعال کنید تا دستگاه در حالت سرمایشی قرار گیرد و سپس مقدار دما را تنظیم نمائید.

لازم است قبل از تنظیم داکت اسپلیت برای تابستان، دستگاه را بررسی و سرویس کنید و این کار در افزایش بازده دستگاه و جریان هوادهی آن بسیار موثر است. تمیزکردن یا تعویض فیلترهای تصفیه داکت اسپلیت را حتماً انجام دهید و در صورت نیاز، گاز دستگاه را شارژ کنید. از آنجا که سرمایش این دستگاه از طریق کمپرسور موجود در یونیت خارجی و توسط گاز مبرد به‌وجود می‌آید، برای استفاده‌ی مجدد از دستگاه در فصلی دیگر و اطمینان از درست کارکردن آن، کمپرسور را باید جداگانه چک نمائید.

بسته بودن درب و پنجره‌ها یکی از بهترین راه‌کارها برای خنک نگه‌داشتن محیط در تابستان است. این‌کار از هدررفتن انرژی جلوگیری کرده و باعث خنک ماندن هوای منزل یا محیط کار می‌شود. امروزه برنامه‌های تنظیم شب و روز مفیدی روی این دستگاه‌ها در نظر گرفته شده و شما می توانید مواقعی از روز را که با اتاق خاصی سروکار دارید، دریچه‌ی دستگاه را برای آن اتاق فعال نمائید. تنظیمات داکت اسپلیت شرکت‌های مختلف، متفاوت است اما در کل عملکرد مشابهی دارند.

اکنون می‌توانید داکت اسپیلیت را روشن کرده و از هوای خنک آن لذت ببرید.

تنظیم دمای داکت اسپلیت برای زمستان

بهتر است نحوه‌ی تنظیم بخش گرمایشی را برای فصل‌های پاییز و زمستان فرابگیرید ولی این‌کار را باید با رعایت نکات مهمی انجام دهید تا عملکرد دستگاه با مشکل مواجه نشود. اگر تنظیم دستگاه توسط افراد بی‌تجربه و یا تنها توسط تغییر کارکرد با دکمه‌های ریموت آن انجام گیرد، ممکن است باعث وجود مشکلاتی در دستگاه شود.

در ابتدا لازم است بدانیم که دستگاه داکت اسپلیت از دو بخش هواساز و کندانسور تشکیل شده است که بخش هواساز، درون ساختمان محل سکونت یا کار نصب شده و با بخش کندانسور، توسط تعدادی از لوله‌های مسی به هم متصل شده‌اند. تامین گرمایش داکت اسپلیت به وسیله پکیج یا موتورخانه انجام می‌گیرد. برای راه‌اندازی سیستم گرمایشی داکت اسپلیت در پائیز، خوب است دستگاه را سرویس کنید تا دستگاه در حین کار با مشکلی مواجه نشود.

تمیزکردن پنل داخلی ضروری است زیرا به علت کارکرد مداوم دستگاه در فصل بهار و تابستان، بر روی دریچه‌های خروجی هوا، فین‌های کندانسور و فیلترها گردوغبار و آلودگی محیط جمع می‌شود و بنابراین سرویس دستگاه پیش از راه‌اندازی ضروری است. این سرویس شامل رسوب‌زدایی لوله‌های آب گرم، تمیزکاری فیلترها و رادیاتورها، دریچه‌های داکت اسپیلت، و عموماً یونیت داخلی و خارجی است. بنابراین با شروع فصل پاییز و استفاده از حالت گرمایش دستگاه، نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • شیرها و اتصالات مخصوص ورودی و خروجی آب‌گرم را چک نمائید. لوله‌هایی که آبگرم از آن‌ها عبور می‌کند را در صورت لزوم رسوب‌زدایی کنید.
  • برای گردش مناسب هوای دستگاه، اطرف کندانسور را از هر چیزی خالی کنید.
  • فیلترها و رادیاتورها را حتماً تمیزکاری نمائید. آلودگی‌های جذب شده روی دریچه‌ها و فیلترهای اسپلیت کانالی را با مواد شوینده از گردوغبار بزدائید. رادیاتورهای داکت اسپلیت را می‌توان با استفاده از شیشه پاک‌کن و دستمال تمیز نمود.
  • اگر دستگاه از پکیج برای گرمایش استفاده می‌کند، تنها کافی است حالت گرمایش دستگاه را فعال نمائید. در صورتی که منبع تامین گرمایش داکت اسپیلت موتورخانه است، پس از سرویس و وارسی دستگاه، باید شیرهای آب گرم را باز کنید تا آب وارد دستگاه شود.
  • برای جلوگیری از ایجاد سروصدا در زمان گرم کردن محیط، باید هواگیری کویل داکت اسپلیت انجام شود.

برای تنظیم گرمایش ابتدا حالت قبلی داکت اسپلیت را غیرفعال کنید و حالت گرمایش دستگاه را فعال نمائید. برای این‌کار دکمه‌ی Heat روی ترموستات را فعال کنید. این تنظیمات مربوط به حالت Mode دستگاه است و البته بسته به نوع و مدل داکت اسپلیت، ریموت کنترل دستگاه متفاوت می‌باشد.

محدوده استاندارد برای تنظیم گرمایش داکت اسپلیت در پائیز و زمستان ، بازه‌ی 18 تا 25 درجه می‌باشد. بهتر است در ابتدا درجه گرمایش داکت اسپیلت روی 18 درجه تنظیم گردد و در صورت نیاز و سردتر شدن هوا، به صورت تدریجی درجه‌ی دما را افزایش داد تا محیط گرم‌تر شود.

نوع انتخاب داکت اسپلیت بر اساس فضا

برای نصب و نگهداری داکت اسپلیت مناسب فضای دلخواه شما، نصب اصولی این دستگاه‌ها را مطابق با ظرفیت سرمایش و گرمایش انجام داده و برای نگهداری آن نیز مواردی مانند تمیزکردن دستگاه و لوازم آن، سرویس‌های دوره‌ای و تعویض فیلترها و … را بهتر است با مشورت سرویس‌کاران مجاز انجام دهید. برای مساحت‌های مختلف، دستگاهی با ظرفیت مناسب به‌کار ببرید تا قادر به تامین بار (ظرفیت) حرارتی فضای موردنظر باشد. موارد زیر را در نظر بگیرید:

ظرفیت حرارتی

ظرفیت حرارتی که همان ظرفیت سرمایش و گرمایش است از مهم‌ترین فاکتورهایی است که باید در هنگام خرید در نظر گرفت. ظرفیت برودتی دستگاه بر اساس Btu/hr بیان می‌شود و گاهی اوقات نیز از واحد تن تبرید برای بیان ظرفیت سرمایش استفاده می‌کنند. هر واحد تن تبرید با 12000 Btu/hr برابر است؛ مثلاً یک دستگاه داکت اسپلیت با ظرفیت 4 تن معادل ظرفیتی برابر با دستگاه 48000 Btu/hr است. در برخی انواع هم از واحدهای دیگری مانند کیلو وات  (kW) و اسب بخار (hp) نیز برای بیان ظرفیت برودتی استفاده می‌شود.

رده انرژی

رده انرژی دستگاه‌های برودتی معمولاً توسط شرکت سازنده‌ی دستگاه مشخص می‌شود. خوب است از رده‌های بالاتر انرژی مانند A استفاده نمائید تا راندمان بیشتر و مصرف انرژی کمتری داشته باشید.

نویز

برای فضای مورد نظر از دستگاه‌های با کیفیتی که نویز کمتری ایجاد می‌کنند و سروصدای کمتری دارند استفاده نمائید.

نوع کاربری فضا

کاربری فضا اعم از مسکونی، اداری یا تجاری و نیز محل و نحوه قرارگیری ساختمان که جنوبی یا شمالی را در نظر بگیرید. شهر محل سکونت نیز در انتخاب دستگاه مهم است و در شهرهای آلوده باید ضریب بیشتری برای انتخاب در نظر گرفت.

داکت اسپلیت برای ۱۰۰ متر

برای فضای 100 متری باید از دستگاهی با ظرفیت حرارتی حداقل 30 هزار Btu/hr استفاده کرد که به‌طور متوسط می‌توان آن را 36000 لحاظ کرد. این ظرفیت متوسط بسته به محیطی که شرایط آن گفته شد ممکن است بیشتر یا کمتر باشد. از دید متخصصان این فن برای فضاهایی از 80 متر تا 100 متر مربع مناسب است تا داکت اسپلیت 30000 Btu/hr استفاده شود.

داکت اسپلیت برای ۱۵۰ متر

برای واحدهای ساختمانی که متراژ آن‌ها تا 150 متر است می‌توان داکت اسپیلت تک فاز با برق 32 آمپر استفاده کرد. از دید متخصصان این فن برای فضاهایی از 120 متر تا 150 متر مربع از داکت اسپلیت 42000  Btu/hr و برای فضاهای از 150 متر تا 170 متر مربع بهتر است  داکت اسپلیت 48000  Btu/hr به‌کار برد.

 

پرسش و پاسخ

چرا داکت اسپلیت خنک نمی‌کند؟

اگر دستگاه شما هوا را خنک نمی‌کند و به صورت ناقص کار می‌کند، چند دلیل برای این مشکل وجود دارد که مانند مشکلات برق، گرفتگی فیلتر، مشکلات ترموستات و … که قابل رفع هستند. اگر فضا بیش از حد بزرگ باشد، ممکن است متوجه شوید که عملکرد داکت اسپلیت بهینه نیست و فشار زیادی به دستگاه وارد می‌شود. عموماً مشکلات به بخش‌های داخلی و خارجی آن مربوط است یعنی بخش هواساز یا یونیت داخلی و کندانسور یا یونیت خارجی که بخش‌های مهم داکت در ایجاد سرما می‌باشند.

احتمالات اولیه:

اگر داکت اسپلیت هوا را خنک نمی‌کند، ابتدا ریموت کنترل را وارسی کنید که روی حالت  cold یا cool قرار داشته باشد. اگر داکت اسپلیت روی حالت سرد قرار دارد اما خانه را خنک نمی‌کند باید عوامل دیگر را بررسی کنید.

مشکل در کمپرسور

از دلایل رایج در خنک‌نکردن داکت اسپلیت، بروز مشکل در کمپرسور آن است. کمپرسور از مهم ترین قطعات داکت اسپلیت است که داخل کندانسور (یونیت خارجی) قرار دارد. این قطعه از گران‌ترین قطعات دستگاه است که هزینه‌ی تعویض یا تعمیر آن بسیار بالا است و در صورت بروز هر مشکلی در آن، ناچارید هزینه‌ی سنگینی بابت تعویض یا تعمیر بپردازید.

مشکل در برد داکت اسپلیت

از قطعات مهم داکت اسپلیت برد آن است زیرا تمام دستوراتی که به این دستگاه داده می‌شود، توسط برد انجام می‌گیرد. اگر مشکل خنک نکردن از برد دستگاه باشد، می‌بایست علاوه بر خنک نکردن فضا به طور کلی داکت اسپلیت از کار بیفتد. وجود نقص در برد باعث ایجاد خلل در کارکرد داکت اسپلیت و در برخی مواقع از کار افتادن کل سیستم می‌شود.

کثیف بودن فیلتر داکت اسپلیت

درون داکت اسپلیت نیز مانند کولرهای گازی، فیلتر هوا قرار دارد که در زمان تهویه، آلودگی‌های موجود در هوا را می‌گیرد تا هوای تمیز به داخل کانال‌ها وارد شود. کثیف‌شدن و انسداد فیلتر هوا نه تنها روی خنک نکردن محیط موثر است بلکه ممکن است آلودگی ناشی از هوا به داخل داکت نفوذ کرده و به آن آسیب برساند. می‌توان گفت فیلتر کثیف باعث می‌شود تا هوای محیط به خوبی تهویه نشده و اجازه ندهد که تهویه هوا به‌خوبی انجام گیرد.

به اتمام رسیدن گاز داکت اسپلیت

از دلایل خنک‌نکردن داکت اسپلیت کم شدن یا به اتمام رسیدن گاز دستگاه است. هر ساله لازم است گاز داکت اسپیلت جهت پر بودن چک شود و این برای خنک کردن محیط و استفاده‌ی بهینه از دستگاه ضروری می‌باشد. ممکن است علت خنک نکردن به خاطر گاز مبرد باشد که در این‌صورت برای پر کردن گاز داکت اسپیلت حتماً از گاز استاندارد استفاده کرده و از افراد حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید.

مسدود شدن لوله‌های اتصال

داکت اسپلیت از دو بخش تشکیل شده است؛ یونیت داخلی و یونیت خارجی، و این دو بخش توسط لوله‌های مسی به هم متصل هستند. اگر این لوله‌های اتصال دچار خرابی یا انسداد باشند، تهویه هوا به‌درستی انجام نگرفته و باعث می‌شود که باد گرم تولید شود. سوراخ شدن لوله مسی یکی از علل عمده خنک نکردن هوای داکت اسپلیت است.

مشکل از فن یا موتور فن

وظیفه‌ی فن در داکت اسپلیت این است که سرمای تولید شده را به داخل خانه منتقل کرده و در واقع سرمایش ایجادشده از طریق فن دستگاه به داخل محیط دمیده می‌شود. در صورتی که موتور دچار خرابی شده یا بسوزد، انتقال هوای خنک به داخل محیط انجام نشده و در این مواقع هیچ‌گونه هوایی به داخل خانه انتقال داده نمی‌شود. بنابراین اگر فن بی‌حرکت می‌ماند یا نیم‌سوز شده و حرکت آن کند است؛ جریان هوا به محیط بسیار کم خواهد بود.

نامناسب بودن مکان کندانسور و یا کیپ بودن آن

از علت دیگر خنک نکردن داکت اسپلیت، مناسب نبودن جای کندانسور و یا قرارگرفتن کاور روی آن می‌باشد. اگر کندانسور به‌طور مستقیم در معرض نور خورشید باشد، ممکن است قطعات درونی آن گرم شده و در نتیجه توانایی خنک کردن هوا را نداشته باشد. همچنین ممکن است برای محافظت از داکت اسپلیت در زمستان، روی آن کاور کشیده باشید و سپس فراموش کرده‌اید تا آن را بردارید و همین کاور باعث گرم‌بودن و خنک نکردن هوای داکت اسپلیت شده باشد.

ترموستات داکت اسپلیت

داکت اسپلیت دارای ترموستات است که برای تنظیم دمای هوای مورد نظر در دستگاه تعبیه شده است. در برخی موارد علت خنک نکردن داکت اسپلیت درست کار نکردن ترموستات و مشکل در این قطعه است.

چرا داکت اسپیلت باد گرم می‌زند؟

مشخص است که اگر داکت اسپلیت خنک نمی‌کند، یعنی اختلالی در کارکرد آن یا در قطعاتش به‌وجود آمده که لازم است به تعمیر آن بپردازید. هنگامی که آسیبی به قطعه‌ای از داکت اسپلیت وارد می‌شود، داکت همانند یک پنکه عمل می‌کند و در مواقعی با ایجاد باد گرم، موجب افزایش دمای محیط می‌شود. اگر وزش باد گرم را از داکت اسپلیت احساس کردید، بهتر است ابتدا به بررسی فیلتر‌ها بپردازید و آنها را وارسی نمائید.

تمام چیزهایی را که مربوط به خنک نکردن محیط توسط دستگاه است را در نظر بگیرید. ممکن است لوله‌های مسی مسدود شده و یا آسیب دیده باشند و یا گاز دستگاه کم باشد. در مواردی نیز ترموستات با مشکل مواجه می‌شود و نمی‌تواند دمای مورد نظر را تنظیم کند و باعث باد گرم می‌شود. اگر آسیبی به بورد وارد شده و این قسمت آسیب دیده، داکت محیط را خنک نمی‌کند یا باد گرم خارج می‌شود.

اگر حدس می‌زنید که ممکن است آسیبی به کمپرسور وارد شده و یا برای طولانی مدت باد گرم می‌وزد بهتر است سریع داکت اسپلیت را خاموش کرده تا این قطعه گران‌قیمت (کمپرسور) با مشکل جدی روبه‌رو نشود و هزینه سنگینی به بار نیاورد.

چرا داکت اسپیلت گرم نمی‌کند؟

در فصول سرد سال ممکن است به عواملی سیستم گرمایشی این دستگاه دچار مشکل شده و محیط را به خوبی گرم نکند، یا باد سرد از آن خارج می‌شود؛ در این‌گونه مواقع ابتدا بررسی کنید که اسپلیت در حالت گرمایش قرار داشته باشد. در صورتی که با تنظیم دریچه‌ی داکت، دستگاه به خوبی گرما تولید نکند باید علت گرم نکردن داکت اسپلیت را در عواملی مانند تنظیمات نادرست ریموت، خرابی فن و ترموستات و … جستجو کرد. عمدتاً علت گرم نکردن داکت اسپلیت شامل موارد زیر می‌باشد:

  • تنظیم نبودن کنترل دستگاه
  • بسته بودن دریچه‌ها
  • کثیف‌بودن فیلترها
  • خرابی ترموستات یا فن
  • اشکال در بورد دستگاه
  • گرفتگی کویل یا عدم هواگیری کویل
  • کم بودن مقدار مبرد
  • ظرفیت نامناسب دستگاه برای محیط

دریچه‌های خروجی را وارسی کنید. از بسته نبودن دریچه‌های خروجی در زمان روشن‌بودن داکت اسپلیت مطمئن شوید و با دقت چک کنید که مانعی سر راه آن‌ها نباشد و یا بسته نباشند.

پکیج یا موتورخانه را بررسی کنید و مطمئن شوید که آب گرم لازم را تامین می‌کند. در این‌حال با لمس لوله‌های آب‌گرم در گرم بودن آب خروجی از پکیج یا موتورخانه اطمینان حاصل کنید. پایین بودن دمای کویل آب‌گرم می‌تواند به عوامل گوناگونی مانند پایین بودن حرارت پکیج یا موتورخانه، وجود هوا در سیستم آب گرم یا بازنبودن کامل شیرفلکه کویل بستگی داشته باشد. در صورت استفاده از شیر برقی از تنظیم درست ترموستات مطمئن شوید.

از علل عدم گرمایش داکت اسپلیت، خراب‌بودن ترموستات یا سنسور دمایی «ترمیستور» است. فن دستگاه را نیز چک کنید. ایجاد نقص فنی در بورد داکت اسپلیت، موجب هماهنگ نبودن اجزای دستگاه و عدم کنترل و کارکرد آن شده و عملکرد دستگاه مختل شود.

اطراف یونیت خارجی را خالی کنید. وجود فضای باز مناسب در اطراف یونیت خارجی، سبب می‌شود تا مکش هوا از پشت دستگاه به‌خوبی انجام شده و دستگاه بتواند هوای گرم شده را به محیط برساند. مسدود بودن اطراف یونیت خارجی باعث می‌شود داکت اسپلیت کارائی مطلوب خود را از دست داده و محیط را به خوبی گرم ننماید.

انتخاب مناسبی از انواع داکت اسپلیت می‌تواند جواب‌گوی محیط کار یا منزل شما باشد. اگر ظرفیت دستگاه انتخاب شده متناسب با محیط نباشد و ظرفیت دستگاه موردنظر کمتر از میزان مناسب محیط انتخاب شده باشد، دستگاه قدرت کافی را برای گرم‌نمودن محیط نخواهد داشت.

چگونه صدای داکت اسپلیت را کم کنیم؟

دستگاه‌های هواساز عموماً با دارابودن فن و سیستم گردش هوا، دارای سروصدا بوده و گاهی این صدای ناهنجار با ارتعاش و لرزش اجزای دستگاه نیز همراه است. وجود مشکل سروصدا در واقع از نقاط ضعف دستگاه‌های هواساز از جمله داکت اسپلیت است که با راه‌کارهایی می‌توان مقدار این صدا را کم نمود.

در داکت اسلپیت، گردش هوا توسط یک فن و یک بلوور (دمنده هوا) انجام می‌شود، به همین دلیل الکتروموتور فن و بلوور باید از قدرت کافی برای جابجایی هوا در محیط برخوردار باشند و مسلماً این جابجایی هوا با ایجاد سروصدا و لرزش همراه است. شایع‌ترین علت سروصدای داکت اسپلیت، استفاده از الکتروموتورها و بلوورهای نامرغوب و غیراستاندارد است و البته برخی از مدل‌ها دارای الکتروموتور و بلوور با صدای بسیار پایین هستند که می‌توان از آن‌ها بهره گرفت.

جدا از سروصدای فن، به طور کلی می‌توان منبع صدای اضافی را در یونیت‌های داخلی و خارجی جستجو کرد. با جستجوی منبع صدا در یونیت داخلی که در زیر سقف کاذب و درون ساختمان قرار دارد و نیز در یونیت خارجی که در بیرون از ساختمان است می‌توان به مشکل صدا پی برد. در صورتی‌که صدای آن به داخل ساختمان منتقل شود، احتمالاً این صدا مربوط به فن کندانسور یا صدای لرزش کمپرسور است. راهکارهای زیر در کاهش صدای وسیله در نظر بگیرید:

  • نصب یونیت داخلی در مکانی مناسب و دور از اتاق‌های خواب و نشیمن؛ مانند نصب در راهرو ورودی و نقاط دور.
  • استفاده از کانال‌های گرد و هموار بجای کانال‌های چهارگوش زاویه‌دار و نیز عایق‌کاری کانال‌ها.
  • استفاده از کانال برگشت هوا به یونیت داخلی که باعث برگشت هوای اتاق و سالن به یونیت داخلی شده و در این صورت تامین بخشی از هوای ورودی به یونیت داخلی از درون خود ساختمان صورت می‌گیرد. نصب دریچه مکش درون محیطی می‌بایست با رعایت فواصل استاندارد صورت گیرد.
  • عایق کاری پوشش‌های صداگیر برای محیط و استفاده از عایق‌های صوتی در دریچه بازدید یونیت داخلی از ایجاد سروصدا می‌کاهد. شل بودن بعضی دریچه‌ها یا کانال‌ها یا وجود درزها در یونیت داخلی می‌تواند عامل صدا باشد.
  • تبدیل داکت اسپلیت معمولی به اینورتر راهکار مفید و البته گرانی است. برخی دستگاه‌های استاندارد داکت اسپلیت هواساز، دارای تنظیم دور موتور فن اینورتر و متغیر هستند که سبب کاهش صدای داکت اسپلیت می‌شود. با این وسیله داکت اسپلیت معمولی به داکت اسپلیت اینورتر تبدیل می‌شود.

علاوه بر اینها نکات دیگری نیز ممکن است در ایجاد سروصدا دخیل باشد. مثلاً در واحدهای بزرگ با متراژ بالا به‌جای استفاده از یک داکت اسپلیت با ظرفیت بالا، بهتر است از چند داکت اسپلیت ظرفیت پایین استفاده شود. همچنین به منظور نصب سیستم از افراد متخصص کمک بگیرید که این‌کار از بروز مشکلاتی مانند نامیزانی‌ها دستگاه و یونیت‌ها به دلیل نصب نامناسب، عدم ترازبودن دستگاه و عدم رعایت استانداردها که خود به افزایش صدای داکت اسپلیت منجر می‌شود، جلوگیری خواهد نمود.

چگونه مصرف برق داکت اسپلیت را کم کنیم؟

داکت اسپلیت‌ها از تجهیزات تاسیساتی ساختمانی هستند که به منظور کاهش مصرف انرژی و افزایش بازدهی مورد استفاده می‌باشند. در نظر داشته باشید که هزینه‌ی مربوط به مصرف برق داکت اسپلیت کمتر از سایر تجهیزات سرمایشی و گرمایشی بوده و عملکرد آسان و طول عمر بیشتر آن در استفاده‌ی مناسب از دستگاه باعث محبوبیت استفاده از داکت اسپلیت شده است. در استفاده‌ی مناسب و روش‌های کاهش مصرف برق داکت اسپلیت می‌توان گزینه‌های زیر را مدنظر قرار داد:

بستن درب و پنجره در زمان روشن بودن داکت اسپلیت

هنگامی که داکت اسپلیت را روشن می‌کنید، درب‌ها و پنجره‌ها را ببندید. سیستم داکت اسپلیت با گردش هوا در محیط آن را خنک می‌سازد. بازبودن در یا پنجره در هنگام کار دستگاه، گردش هوا را نامتعادل کرده و فشار مضاعفی به سیستم وارد می‌کند. بدین‌ترتیب دستگاه برای ورود هوای تازه نیازمند کار بیشتری است و این باعث افزایش مصرف برق آن می‌شود.

کاهش وسایل گرمازا

استفاده از اجاق گاز، لامپ‌های رشته‌ای یا لامپ اضافی، لوازم برقی دارای موتور و یا حرارتی را درون خانه محدود کنید. اینگونه وسایل در افزایش گرما تاثیر زیادی داشته و نیز استفاده‌ی همزمان آن‌ها با همدیگر میزان گرما را افزایش می‌دهد؛ زیرا دستگاه برای رساندن دما به مقدار دلخواه شما، بیشتر کار کرده و باعث فشار زیاد به کمپرسور دستگاه شده که در نتیجه باعث افزایش برق مصرفی می‌شود. لااقل تا حد ممکن در استفاده از وسایل گرمازا به‌طور همزمان پرهیز کنید.

انتخاب یک برند خوب و کم مصرف

انتخاب یک برند خوب و مناسب اگرچه دارای هزینه‌ی بالایی است، ولی بکارگیری تجهیزات و امکانات و نیز قطعات با کیفیت در آن، نه فقط کارآمدتر است بلکه می‌تواند به کاهش مصرف برق نیز کمک کند.

انتخاب داکت اینورتر

استفاده از تکنولوژی اینورتر روی دستگاه نسبت به نمونه‌های دور ثابت، تعادل بهتری در دستگاه ایجاد کرده و در کاهش مصرف برق تاثیر زیادی دارد.

گذاشتن دستگاه زیر سایه

با قراردادن یونیت خارجی دستگاه در زیر سایه و جائی که کمتر در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار بگیرد با کمتر کردن کارنمودن دستگاه و بهبودی عملکرد آن و نیز کاهش برق مصرفی دستگاه کمک نمائید.

استفاده از فن داکت اسپلیت به تنهایی

گاهی اوقات می‌توان کمپرسور دستگاه را خاموش کرده و از فن داکت اسپلیت به عنوان پنکه‌ای که هوا را به گردش درمی‌آورد استفاده کرد.

انتخاب ظرفیت مناسب

ظرفیت سرمایشی دستگاه داکت اسپلیت را مطابق فضای مسکونی یا اداری مورد نظر انتخاب کنید. انتخاب ظرفیت مناسب نه تنها به افزایش طول عمر دستگاه برودتی شما کمک می‌کند بلکه بر برق مصرفی دستگاه تاثیر چشم‌گیری دارد. در کنار انتخاب نوع کاربری مناسب از دستگاه در ادارات و واحدهای تجاری و مسکونی، در نظر داشته باشید که در مدت زمان عدم حضور شخص در اینگونه اماکن، کارکرد دستگاه تنها مصرف برق اضافی است.

داکت اسپلیت اینورتر چیست؟

اینورتر یک تکنولوژی در وسایل سرمایشی/گرمایشی است که باعث می‌شود موتور دستگاه با دور متغیر و در زمانهای لازم ثابت کار کند. در الکتروموتورهای معمولی، دستگاه یا کاملاً خاموش است یا با حداکثر توان کار می‌کند، اما در نوع اینورتر، در آغاز به کار دستگاه با دور کم شروع به کار کرده و سپس به اوج می‌رسد. هنگامی که دمای محیط به دمای دلخواه مورد نظر رسید، دور موتور کاهش یافته و یا به‌طور کامل خاموش می‌شود. در اینگونه مواقع چرخش آرام موتور به تنهایی کار لازم را برای دستگاه فراهم می‌کند.

می‌توان گفت در شرایط نرمال و مشابه، میزان مصرف برق یک داکت اسپلیت اینورتر ۳۰ درصد تا ۵۰ درصد معادل مدل‌های معمولی است. از مزیت‌های داکت اسپلیت اینورتر کم صدا بودن آن است زیرا داکت اسپلیت با دور ثابت، به‌صورت مکرر خاموش و یا روشن می‌شود و این موجب تولید صدای زیاد در دستگاه می‌گردد.

با توجه به کارکرد بهینه و مصرف برق کم در داکت اسپلیت اینورتر، قیمت دستگاه نسبت به اسپلیت دور ثابت، بیشتر بوده که این افزایش قیمت در برندهای مختلف، متفاوت است. استفاده از برد اینورتر در این دستگاه‌ها و در نتیجه کمپرسور‌های دور متغیر در آنها، باعث می‌شود هزینه‌ی تعمیر و نگهداری این مدل‌ها نسبت به دستگاه‌های معمولی بیشتر بوده و این از معایب داکت اسپلیت‌های اینورتر است.

داکت اسپلیت تروپیکال چیست؟

این نوع داکت مخصوص مناطق گرمسیر مانند مناطق جنوبی کشور است که در دماهای حدود دمای ۵۴ درجه سانتیگراد فعالیت می‌کنند. کمپرسور این دستگاه از نوع تروپیکال (Tropical) است که از جمله کمپرسورهایی است که می‌تواند در همه‌ی شرایط آب و هوایی مورد استفاده قرار بگیرد و راندمان و عملکرد بالایی داراست. این کمپرسورهای تروپیکال مصرف برق بالاتری نسبت به انواع دیگر دارند زیرا که برای کارکرد در مناطق گرمسیری و حاره‌ای ساخته شده و راندمان بالاتری در این آب و هوا دارند.

داکت اسپلیت چند ساعت باید روشن باشد؟

ساعت کار دستگاه بستگی به گرمی یا سردی هوا دارد. در تابستان که تنظیم دما بین 20 تا 25 درجه سانتیگراد است خاموش کردن دستگاه در ساعات خنک باعث می شود تا از اضافه کاری دستگاه برودتی جلوگیری شود. ترموستات قابل برنامه‌ریزی، قطعه‌ای است که جهت تنظیم دمای محیط به کار گرفته می‌شود. با برنامه‌ریزی مناسب ترموستات، می‌توان در زمان عدم نیاز به دستگاه مانند مواقعی که برای چند ساعت در خانه نیستید، داکت اسپلیت را در حالت خاموش یا حداقل فعالیت قرار بدهید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها