لوگوی تهویه آسمان

مقایسه چیلر و مینی چیلر

مقایسه چیلر و مینی چیلر

چیلر یا مینی چیلر! کدام یک را انتخاب کنیم؟ این سوال احتمالاً برای خیلی‌ها پیش می‌آید که برای پروژه خود از چیلر استفاده کنند و یا مینی چیلر. برای پاسخ به این سوال ابتدا باید دقیقاً بدانید که چیلر چیست و با نوع عملکرد انواع آن‌ها و همچنین مزایا و معایب هر کدام آشنا شوید تا بتوانید بهینه‌ترین انتخاب را داشته باشید. در ادامه با تهویه آسمان همراه باشید تا به بررسی جوانب مربوط به هر کدام از این موارد بپردازیم و در انتها شما بتوانید انتخاب صحیح را داشته باشید.

 

رابطه چیلر و فن کویل

همان‌طور که در مقاله فن کویل چیست، توضیح دادیم، برای استفاده از حالت سرمایش این وسیله، نیاز به تامین آب سرد داریم. در این نقطه است که پای چیلر و مینی چیلر به ساختمان‌های مسکونی و اداری باز می‌شود تا از طریق آن‌ها، آب سرد مورد نیاز فن کوئل تامین گردد. دو راه‌حل برای انجام این کار وجود دارد. اولین را‌ه‌حل استفاده از یک چیلر مرکزی برای کل پروژه است. راه‌حل دوم نیز استفاده از یک سیستم مجزا به نام مینی چیلر برای هر واحد است.

رابطه چیلر و فن کویل

 

آشنایی با چیلر و نحوه عملکرد آن

چیلر یا سرد کن (به انگلیسی Chiller) به دستگاهی گفته می‌شود که با استفاده از یک سیکل ترمودینامیکی، گرما را از جریان مبرد دفع کرده و سپس از این جریان به‌واسطه گردش درون یک مبدل حرارتی، جهت خنک کاری آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. مبرد (Refrigerant)، ماده‌ای است در فاز گاز یا مایع که به منظور کاهش دمای سطح مشخصی از یک ناحیه، در فرآیند تبرید مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده در سیستم یخچال خانگی و یا کولر ماشین نیز استفاده می‌شود. به‌طور کلی ماده مبرد در سیستم‌هایی که از سیکل تبرید تراکمی بخار استفاده می‌کنند، مانند سیستم‌های تهویه مطبوع و برودتی، وجود دارد.

در واقع چیلر نوعی پمپ انرژی است که محصول خروجی آن آب سرد است و همان‌طور که گفته شد، چیلر گرمای جریانی بنام مبرد را از طریق یک مبدل حرارتی یعنی کندانسور دفع کرده و با به گردش درآوردن آن درون مبدل حرارتی دیگری به نام اواپراتور، آب سرد تولید کرده و آن را به سمت فن کویل یا هواساز ارسال می‌کند. این یعنی چیلر گرما را از آب گرفته و به محیط دیگری (آب یا هوا) منتقل می‌کند.

انواع مختلفی از چیلر وجود دارد که تفاوت آن‌ها در کندانسور و کمپرسور و تک اثره یا دو اثره بودن آن است.

انواع چیلر

 

مینی چیلر (Mini Chiller) نیز همان‌طور که از نامش پیداست یک چیلر کوچک است که ظرفیت آن نیز نسبت به چیلر محدودتر است.

 

تفاوت چیلر و مینی چیلر

در ادامه به بررسی تفاوت‌های اصلی بین چیلر و مینی چیلر خواهیم پرداخت.

 

تناژ تبرید

میزان توان خنک کاری یا همان تن تبرید (Ton of Refrigeration) را شاید بتوان مهمترین تفاوت این دو سیستم دانست. یک تن تبرید مقدار انتقال حرارت (برودت) لازم برای تولید یک تن یخ در طول یک شبانه روز می‌باشد. معمولاً برای ظرفیت کمتر از 10 تن تبرید از مینی چیلر استفاده می‌شود و برای ظرفیت‌های بالاتر به سراغ چیلر می‌رویم.

 

نوع کمپرسور

با توجه به میزان تناژ تبرید، نوع کمپرسوری که در این دو سیستم استفاده می‌شود نیز متفاوت است. در چیلرها به‌دلیل تناژ تبرید بالا معمولاً از کمپرسورهای اسکرو، پیستونی، اسکرال و سانتریفیوژ استفاده می‌شود. این در حالی است که مینی چیلرها از کمپرسورهای اسکرال بهره می‌برند که علاوه بر راندمان بالا دارای طول عمر زیادی نیز می‌باشند.

 

انواع کمپرسور

نوع کندانسور

کندانسور در سیستم‌های برودتی بعد از کمپرسور قرار گرفته و وظیفه اصلی آن گرفتن گرمای گاز مبرد و انتقال آن به محیط بیرون (با استفاده از فن) و درنهایت تبدیل گاز مبرد به مایع مبرد است. مینی چیلرها اکثراً دارای کندانسور هوا خنک هستند که در واقع از طریق فن، گرما از ماده مبرد گرفته می‌شود. اما در مقابل دو نوع چیلر وجود دارد. در چیلر هوا خنک به مانند مینی چیلر از فن برای انجام این کار استفاده می‌شود، اما در نوع دوم که چیلر آب خنک نام دارد، از آب برج خنک کننده برای فرآیند خنک کاری استفاده می‌شود و عملاً به جای نیروی باد از نیروی آب استفاده می‌شود.

اما چرا در مینی چیلر از کندانسور آب خنک استفاده نمی‌شود؟ زیرا همان‌طور که گفتیم در مدل آب خنک نیاز به برج خنک کننده داریم که استفاده از آن در مینی چیلر ممکن نیست.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها