لوگوی تهویه آسمان

هر آنچه در رابطه با تنظیم دمای اتاق هتل باید بدانید

رویای مهمانان در تعطیلات، لذت بردن از تک تک لحظات سفرشان است. این رضایت از طریق طیف وسیعی از امکانات مانند غذاهای دلپذیر، آشنایی با افراد جدید و گشت و گذار حاصل می شود. علاوه بر این موارد، مدیران و مالکان هتل نیز باید اتاق هایی فوق العاده راحت برای مهمانان خود فراهم کنند. اتاق های خوب هتل نه تنها به امکانات رفاهی جذاب نیاز دارند، بلکه باید از دمای مناسب نیز برخوردار باشند. این امر سوال مهمی را به ذهن متبادر می کند: “دمای مطلوب برای اتاق هتل چقدر است؟” با ما در تهویه آسمان همراه باشید تا نگاهی دقیق‌تر به تعیین دمای مناسب برای اتاق هتل و راه‌های حفظ آن در سطوح ایده‌آل داشته باشیم.

دمای مطلوب برای اتاق هتل

اگرچه دامنه دما برای هر مهمان متفاوت است، اما اکثر آنها دمای خنک را ترجیح می دهند. مناسب ترین محدوده دمایی، حدود 20 درجه سانتیگراد است که احساس گرمی و دنج بودن را به همراه دارد. با این حال، دمای اتاق برای خوابیدن در هتل باید کمی پایین‌تر از این مقدار، یعنی حدود 15 تا 19.4 درجه سانتیگراد باشد.

در اینجا ممکن است این سوال پیش بیاید که چرا محدوده دمایی 15 تا 20 درجه سانتیگراد توصیه می شود؟ پاسخ این است که بدن انسان در یک چرخه 24 ساعته به نام ریتم شبانه‌روزی (ساعت زیستی) تغییر دما می‌دهد. بدن انسان در طول روز که فرد فعال است، دما را افزایش می‌دهد و در هنگام خواب آن را کاهش می‌دهد. هنگامی که مهمان به اتاق هتل خود می‌رود و به خواب می‌رود، بدن، گرما را از دست می‌دهد و تا حدود سحر به خنک شدن ادامه می‌دهد.

برای اینکه بتوان به خواب رفت، بدن انسان عوامل مختلفی از جمله نور و کاهش دما را در نظر می گیرد. به همین دلیل است که همه اتاق ها باید در محدوده دمایی مناسب نگهداری شوند. اگر دما خیلی بالا یا پایین باشد، به راحتی می تواند بر الگوی خواب مهمانان تأثیر گذاشته و اقامت آنها را ناخوشایند کرد.

برای مهمانانی که با نوزادان خود سفر می کنند، مهم است که اطمینان حاصل شود اتاق کمی گرمتر باشد، زیرا سیستم کنترل دمای بدن آنها هنوز در حال تکامل است.

حفظ دمای مناسب اتاق هتل: نکاتی برای توجه

چه در حال طراحی یک هتل کاملاً جدید باشید و چه هم‌اکنون هتلی دارید و می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که تمام بازدیدکنندگان از تک تک لحظات اقامت خود لذت ببرند، در نظر گرفتن تنظیمات دما امری حیاتی است. بنابراین، در اینجا به برخی از نکاتی که باید به آن‌ها فکر کنید اشاره می‌کنیم:

1. موقعیت هتل:

آیا منطقه آب و هوای خاصی را تجربه می‌کند، مانند زمستان‌های بسیار سرد یا شب‌های سرد و روزهای گرم؟

2. نوع انرژی مصرفی برای خنک/گرم کردن اتاق:

در اکثر هتل‌ها، سیستم تهویه مطبوع (HVAC) بخش زیادی از قبض انرژی را تشکیل می‌دهد. بنابراین، برای راه‌اندازی آن از چه نوع انرژی استفاده خواهید کرد؟

3. طراحی هتل:

طراحی هتل شما می‌تواند اثربخشی تمرکزتان بر خنک نگه داشتن یا گرم‌تر کردن اتاق‌ها برای مشتریان را تحت تأثیر قرار دهد یا به خطر بیندازد.

4. تمرکز کسب و کار شما بر پایداری:

در حالی که هدف اصلی اطمینان از حفظ دمای مناسب در تمامی اتاق‌های هتل است، در نظر گرفتن اهداف پایداری نیز مهم است. این ممکن است شامل اهدافی برای کاهش قبض انرژی و ردپای کربن هتل باشد.

استراتژی‌های حفظ دمای اتاق هتل در سطوح مناسب

برای حفظ دمای اتاق هتل در محدوده مناسب، می‌توانید از استراتژی‌های زیر استفاده کنید:

طراحی و لوازم جانبی مناسب اتاق

همانطور که اشاره کردیم، طراحی هتل شما در تعیین اینکه تنظیم دمای اتاق چقدر آسان یا چالش‌برانگیز خواهد بود، نقش مهمی دارد. به عنوان مثال، اتاق‌هایی که در زیرزمین قرار دارند ممکن است نسبت به اتاق‌هایی که مستقیماً رو به آفتاب هستند، دمای پایین‌تری داشته باشند. بنابراین، ایده خوبی است که به آینده نگاه کنید و به طراحی کلی هتل فکر کنید.

اگر هتل شما در مناطق سرد قرار دارد، از جهت‌گیری شمال به جنوب خانه با پنجره‌هایی رو به جهت تابش خورشید برای به حداکثر رساندن نور و دما استفاده کنید.

اگر هتل در منطقه‌ای گرمسیری با دمای بالا واقع شده است، تمرکز باید بر روی خنک‌سازی آسان اتاق‌ها باشد. به عنوان مثال، می‌توانید آن را با بالکن‌های وسیع طراحی کنید تا مهمانان بدون تابش مستقیم نور خورشید به داخل اتاق‌ها، از محیط بیرون لذت ببرند.

پرده و سایبان مناسب

حتی با طراحی مناسب اتاق‌های هتل، استفاده از لوازم جانبی مناسب در محل شما ضروری است. به عنوان مثال، پرده‌ها می‌توانند به جلوگیری از ورود نور یا تابش مستقیم خورشید به اتاق‌های هتل و پایین نگه داشتن دما کمک کنند. به یاد داشته باشید که پرده‌هایی را انتخاب کنید که با تم هتل مطابقت داشته باشد.

سیستم‌های مدیریت خودکار روشنایی و گرمایش

اکثر هتل‌ها و اقامتگاه‌ها از سیستم‌های مدیریت خودکار روشنایی و گرمایش برای کنترل بیشتر روی قبض انرژی خود استفاده می‌کنند. این سیستم همچنین برای حفظ دمای مناسب اتاق هتل برای مهمانان بسیار مهم است.

این سیستم‌های خودکار با شبکه‌ای از ترموستات ها و حسگرهایی کار می‌کنند که برای تشخیص خالی یا پر بودن اتاق طراحی شده‌اند. هنگامی که اتاق خالی است، حسگرها به طور خودکار برق را برای جلوگیری از اتلاف قطع می‌کنند. همچنین مطمئن شوید که سیستم را برای کار در محدوده دمای توصیه شده 15 تا 20 درجه سانتیگراد برای تمامی اتاق‌های مهمان تنظیم کنید.

برای اینکه مهمانان احساس راحتی بیشتری داشته باشند، برخی از سیستم‌های مدیریت به مهمانان اجازه می‌دهند تا دمای اتاق خود را کنترل کنند. این امر امکان جذب طیف وسیع‌تری از بازدیدکنندگان را فراهم می‌کند، زیرا برخی افراد دمای کمی بالاتر از حد استاندارد را ترجیح می‌دهند.

استفاده از گیاهان در داخل و خارج هتل

گیاهان به طور عمده در هتل‌ها و اقامتگاه‌ها برای افزایش جذابیت بصری استفاده می‌شوند، اما می‌توانند برای ایجاد کمی اثر خنک‌کننده نیز مفید باشند. با این حال، این نکته باید از دیدگاه وسیع‌تری مورد بررسی قرار گیرد، زیرا افزودن مقدار زیادی گیاه به اتاق هتل ممکن است ایده جالبی نباشد. بنابراین، فقط چند گیاه را برای زیباتر کردن اتاق‌ها در نظر بگیرید و بقیه گیاهان را در فضای باز قرار دهید.

قرار دادن گلدان‌های گل در راهروها، بالکن‌ها و کل محوطه را در نظر بگیرید. آنها به زیباتر شدن محوطه و خنک کردن کل مجموعه کمک می‌کنند. در واقع، این نه تنها به خنک شدن هتل بلکه کل محله کمک می‌کند. در سطح جهانی، این امر همچنین گامی مهم در جذب بیشتر دی اکسید کربن از اتمسفر خواهد بود.

نصب و استفاده از سیستم‌های گرمایش، تهویه و مطبوع (HVAC)

این روش، مطلوب‌ترین روش برای حفظ دمای اتاق در سطوح توصیه شده است. سیستم‌ HVAC با خنک کردن یا گرم کردن هوا قبل از پمپاژ آن به اتاق‌های هتل برای حفظ دمای مناسب کار می‌کند. اگر اتاق گرم باشد، هوا توسط مجراهایی که به اتاق متصل هستند، مکیده می‌شود، خنک و تمیز شده و در نهایت به اتاق بازگردانده می‌شود. پیش از این در رابطه با کاربرد فن کویل در هتل صحبت کرده بودیم.

انواع اصلی سیستم‌های HVAC برای هتل‌ها

حالا که اشاره کردیم سیستم‌های HVAC بهترین گزینه برای کنترل کیفیت هوا در اتاق‌های هتل هستند، درک این نکته مهم است که آن‌ها انواع مختلفی دارند. در اینجا گزینه‌های اصلی برای هتل شما آورده شده است:

  • سیستم‌های چیلر-هواساز: این سیستم‌ها از چیلر برای خنک کردن آب و هواساز برای توزیع هوای خنک و مرطوب در اتاق‌ها استفاده می‌کنند.
  • سیستم‌های مینی چیلر-فن کویل: این سیستم‌ها از چیلر برای خنک کردن آب و فن کویل برای توزیع هوای خنک و مرطوب در اتاق‌ها استفاده می‌کنند.
  • سیستم‌های اسپلیت و داکت اسپلیت: این سیستم‌ها از یک واحد خارجی و یک واحد داخلی تشکیل شده‌اند و تنوع مدل بالایی دارند.
  • استفاده از ایرواشر یا زنت

از چیلر برای کاهش دمای ماشین آلات و فضاهای صنعتی با حذف گرما از سیستم و انتقال آن به جای دیگر استفاده می‌شود. در نتیجۀ استفاده از چیلر، از آسیب حرارتی به تجهیزات و عدم تغییر در محصولات نهایی، جلوگیری به عمل می‌آید. همچنین چیلر یا سرد کن (به انگلیسی Chiller) دستگاهی است که آب سرد را برای دستگاه‌های خنک کننده هوا مانند هواساز و فن کویل تامین می‌کند. شاید از دید بسیاری، این عملیات یعنی تامین آب سرد کار ساده‌ای باشد اما برخلاف انتظار، عملیات پیچیده‌ای برای انجام این کار صورت می‌گیرد. اما چه فرآیندی اتفاق می‌افتد که این آب سرد تامین شود؟

چیلر یک اصطلاح کلی برای دستگاهی است که با به گردش درآوردن آب سرد، دمای محیط اطراف خود را کنترل می‌کند. علاوه بر حفظ دمای دستگاه‌های مختلف صنعتی و ابزارآلات آزمایشگاهی در سطح ثابت، برای تهویه مطبوع ساختمان‌ها و کارخانجات نیز کاربرد دارد.

یک چیلر می‌تواند در حین گردش آب در یک دستگاه خنک کننده، آب سرد را به‌طور مداوم تامین کند. به عنوان وسیله‌ای مناسب برای خنک کردن قطعات مولد گرما و تجهیزات تهویه مطبوع مانند دستگاه‌های پردازش لیزری و دستگاه‌های گرمایش فرکانس بالا در دمای ثابت بسیار استفاده می‌شود، مشکلات سرمایشی مختلف را حل می‌کند و می‌تواند هزینه‌های جاری را در عین بهبود بهره‌وری انرژی کاهش دهد.

مینی چیلرها در دسته چیلرهای تراکمی قرار می گیرند. چیلرهای تراکمی از کمپرسور برای فشرده سازی ماده مبرد استفاده می کنند. این ماده مبرد در بخش کندانسور خنک می شود و سپس در بخش اواپراتور دوباره گرم می شود. کندانسور مینی چیلرها به شکل هوا خنک طراحی و تولید می شود. این بدان معناست که برای خنک کردن کندانسور از هوا استفاده می شود. کندانسور هوا خنک دارای مزایایی نسبت به کندانسور آب خنک است.

انواع فن کویل در دسته هواسازها قرار می‌گیرند و برای اتاق‌های هتل معمولاً از دستگاه‌های فن کویل استفاده می‌شود. قیمت فن کویل به نسبت سایر تجهیزات مانند قیمت داکت اسپلیت، پایین‌تر بوده و از این نظر به‌صرفه‌تر است با این تفاوت که برای استفاده از فن کویل، نیاز به چیلر و یا مینی چیلر است و قیمت مینی چیلر و چیلر، می‌تواند هزینه‌های شما را بسیار بالا ببرد.

استفاده از چیلر یا مینی چیلر به همراه هواساز در اتاق‌های هتل، راه حلی برای تنظیم دما و رطوبت می‌باشد. شما می‌توانید با توجه به ابعاد اتاق‌های خود، اقدام به خرید چیلر با ظرفیت مناسب نمایید. برای مثال از چیلر ۱۰۰ تن برای سالن‌های بزرگ هتل و از مینی چیلر 4 تن برای سالن‌های کوچک استفاده می‌شود.

بررسی گزارش‌های مهمانان، انجام ارزیابی‌های دوره‌ای و اعمال تنظیمات

پس از اینکه روش ترجیحی خود را برای حفظ دمای اتاق هتل در بهترین محدوده انتخاب کردید، یک کار دیگر باقی می‌ماند: بررسی و پایش مستمر. حتی اگر بهترین سیستم را داشته باشید، سایش و پارگی می‌تواند به مرور زمان آن را خراب کند. بنابراین، شما باید اثربخشی سیستم کنترل دما را بررسی کنید و نظرات مهمانان را جویا شوید.

اگر متوجه شدید که قبض انرژی سریع‌تر از حد انتظار افزایش می‌یابد، استفاده از نوع دیگری از سیستم تهویه مطبوع را برای کل هتل در نظر بگیرید. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید پنل‌های خورشیدی اضافه کنید یا روی یک توربین بادی برای بهره‌گیری از انرژی طبیعی سرمایه‌گذاری کنید. به این ترتیب، می‌توانید اتاق‌های هتل را بدون متحمل شدن هزینه‌های اضافی، گرم یا خنک کنید. مطالعات همچنین نشان می‌دهند که تهویه مطبوع در ساختمان‌ها تا 52 درصد از مصرف برق را به خود اختصاص می‌دهد. بنابراین، بدیهی است که چرا صاحبان هتل باید نصب راه‌حل‌های اثبات‌شده صرفه‌جویی در انرژی را در نظر بگیرند، زیرا آن‌ها راه‌حلی عالی و مطمئن برای کاهش قابل توجه قبض برق و در عین حال حفظ پایداری است.

ترفندی برای تنظیم دمای اتاق در هتل که شاید از آن بی خبر باشید!

مسافران تجاری به خوبی می‌دانند که تنظیم ترموستات در اتاق‌های هتل اغلب به تجربه‌ای آزاردهنده تبدیل می‌شود، اما کارشناسان راهی مخفی برای رسیدن به دمای مطلوب در اتاق را فاش کرده‌اند.

روزنامه وال استریت ژورنال گزارشی از یک تحقیق منتشر کرده است که نشان می‌دهد کنترل‌های دما در اتاق اغلب «تقلبی» هستند – استفاده از صفحه لمسی ترموستات برای تنظیم دما بالا یا پایین در اتاق‌هایی که به سیستم‌های کنترل آب و هوای جدید با حسگر حرکت مجهز شده‌اند، هیچ فایده‌ای ندارد. این سیستم‌های نسل جدید، صرفه‌جویی در مصرف انرژی دارند و در هزینه‌های هتل‌داران صرفه‌جویی می‌کنند. برای مثال، هتل نیویورک هیلتون، دما را در زمان خالی بودن اتاق‌ها روی 25 درجه سانتیگراد (78 درجه فارنهایت) تنظیم می‌کند و سیستم تنها زمانی که مهمان وارد اتاق می‌شود، دما را به 23 درجه سانتیگراد (74 درجه فارنهایت) تنظیم می‌کند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها