لوگوی تهویه آسمان

روفتاپ پکیج چیست؟ کاربرد، مزایا و معایب

روفتاپ پکیج چیست

هنگامی که زمان جایگزینی یا نصب یک سیستم گرمایش، تهویه و مطبوع (HVAC) در ساختمان شما فرا می‌رسد، گزینه‌های مختلفی برای بررسی وجود دارد. یکی از این گزینه‌ها سیستم گرمایش، تهویه و مطبوع پشت‌بامی (RTU) یا روفتاپ پکیج است. این سیستم همچنان مانند هر سیستم HVAC دیگری، وظیفه گرما و سرمایش را بر عهده داشته و کیفیت هوای مطلوبی را تأمین می‌کند. با این حال، چیزی که سیستم RTU را متمایز می‌کند، محل قرارگیری و نحوه‌ی راه‌اندازی آن است.

دستگاه روفتاپ پکیج تمامی تجهیزات گرمایش و سرمایش را درون یک محفظه جمع و جور جای می‌دهد. این سیستم‌ها برخلاف سیستم‌های سنتی، دارای واحدهای مجزای داخلی و خارجی نیستند. از آنجایی که تمام اجزاء در یک محفظه فشرده قرار گرفته‌اند، به این سیستم‌ها اصطلاحاً “پکیجی” نیز گفته می‌شود.

برخی از مزایای دستگاه‌های پشت‌بامی عبارتند از کاهش صدا، صرفه‌جویی در فضا و امنیت بالا. به دلیل نصب روی پشت بام، صدای عملکرد دستگاه RTU، افراد داخل ساختمان را آزار نمی‌دهد. با جای‌گیری تمامی اجزاء در یک محفظه جمع و جور، این سیستم‌ها ابعاد کمی داشته و باعث صرفه‌جویی در فضا می‌شوند. درنهایت به دلیل قرارگیری روی پشت بام، نیازی به تدابیر امنیتی خاصی برای این دستگاه‌ها وجود ندارد.  در ادامه با سیستم‌های روفتاپ پکیج و اینکه آیا این سیستم برای شما مناسب است، آشنا خواهید شد.

روف تاپ پکیج چیست؟

روفتاپ پکیج، که به پکیج یونیت پشت‌بامی نیز معروف است، نوعی سیستم تهویه مطبوع (HVAC) مستقل و با راندمان بالا محسوب می‌شود. این دستگاه ساختاری ترکیبی از کندانسینگ یونیت (چیلر بدون اواپراتور و شیر انبساط) و هواساز با کویل سرمایش DX دارد. روفتاپ پکیج با در اختیار داشتن تمامی اجزای لازم برای تولید هوای مطبوع، به عنوان یک واحد کامل و یکپارچه عمل می‌کند.

یک روفتاپ پکیج که در زبان انگلیسی با نام packaged rooftop unit (مخفف RTU) شناخته می‌شود، نوعی سیستم گرمایش، تهویه و مطبوع است که تمامی اجزای مورد نیاز برای تأمین هوای مطبوع را در یک واحد فشرده در خود جای داده است. این واحدها معمولا در کاربردهای تجاری کوچک و بزرگ سبک مورد استفاده قرار می‌گیرند و در املاک خرده فروشی و صنعتی بسیار محبوب هستند.

یک دستگاه پشت‌بامی یکپارچه معمولا یک جعبه فلزی بزرگ است که شامل اجزای زیر می‌شود:

روف تاپ پکیج‌ها معمولاً به طور مستقیم به یک سیستم کانال‌کشی متصل می‌شوند که هوای مطبوع را در فضا توزیع کرده و سپس آن را به واحد پشت‌بامی یکپارچه برمی‌گرداند.

روفتاپ پکیج یا پکیج یونیت پشت‌بامی: گزینه‌ای مستقل و کارآمد برای تهویه مطبوع

اجزای اصلی روفتاپ پکیج: بررسی دقیق‌تر

RTU مخفف عبارت Roof-Top Unit (واحد پشت‌بامی) است. در این سیستم، تمامی اجزاء از جمله کویل‌ها، کمپرسور و فن، در یک واحد یکپارچه روی پشت‌بام جایگذاری می‌شوند. در گذشته، اغلب سیستم‌های HVAC دارای برخی اجزاء در فضای بیرون و برخی دیگر در فضای داخلی بودند. برای مثال، در سیستم‌های اسپلیت تهویه مطبوع با خنک‌کننده‌ی هوا، اواپراتور و فن در داخل ساختمان نصب می‌شدند. اما در سیستم RTU، همه‌ی اجزاء در فضای بیرونی روی پشت‌بام قرار می‌گیرند. این سیستم از طریق کانال‌کشی، هوا را در سراسر ساختمان به گردش در می‌آورد.

کمپرسور:

با توجه به ظرفیت برودتی اغلب روفتاپ پکیج‌ها که بین 10 تا 30 تن تبرید است، عمدتاً از دو نوع کمپرسور برای متراکم‌سازی گاز مبرد استفاده می‌شود:

  • کمپرسور اسکرال: این نوع کمپرسور به دلیل راندمان بالا، صدای کم و نیاز به روغن‌کاری کم، در حدود 90 درصد از روفتاپ پکیج‌ها به کار برده می‌شود.
  • کمپرسور پیستونی: این نوع کمپرسور، به دلیل قیمت پایین‌تر، در برخی روفتاپ پکیج‌های ارزان‌قیمت‌تر یا با ظرفیت‌های پایین‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • کمپرسور اسکرو: در ظرفیت‌های بالاتر که به ندرت تولید می‌شوند، می‌توان از کمپرسورهای اسکرو نیز بهره برد. این نوع کمپرسورها برای سیستم‌های با ظرفیت برودتی بیشتر از 30 تن تبرید مناسب هستند.

کندانسور:

به دلیل ظرفیت برودتی پایین اغلب روفتاپ پکیج‌ها، استفاده از کندانسور آبی که به منزله به کارگیری برج خنک کننده و افزایش هزینه‌های بهره‌برداری نیز می‌باشد، توجیه اقتصادی نخواهد داشت. لذا، تقریباً می‌توان گفت کندانسور تمامی روفتاپ پکیج‌ها، از نوع هوایی می‌باشد. در این نوع کندانسور، گاز داغ خروجی از کمپرسور با عبور از میان پره‌های کندانسور و تماس با هوای محیط، خنک شده و به مایع تبدیل می‌شود.

به خاطر بیاورید که نقش کویل‌های کندانسور، دفع گرما از مبرد به هوای بیرون است. در کویل‌های کندانسور، مبرد گرما را دفع کرده و حالت خود را از گاز به مایع تغییر می‌دهد. برخی از انواع کندانسورهایی که به طور معمول در واحد‌های پشت‌بامی استفاده می‌شوند عبارتند از:

کندانسور فین‌دار (Fin-tube condenser): این نوع کندانسور دارای صفحات فلزی کوچکی است که به لوله‌های حاوی مبرد متصل شده‌اند. به یاد داشته باشید که فین‌ها اساسا صفحات فلزی هستند. در کندانسور فین‌دار، فین‌ها به لوله‌های مبرد متصل می‌شوند.

کندانسور میکروکانال (Microchannel condenser): این نوع کندانسور نوعی جدید در صنعت است و کارآمدترین نوع کندانسور به شمار می‌رود. کندانسورهای میکروکانال از فین‌های آلومینیومی نازک زیگزاگی ساخته شده‌اند. این فین‌های موج‌دار بارزترین ویژگی کندانسورهای میکروکانال هستند. مبرد از طریق کانال‌های نازک جریان می‌یابد و فین‌های زیگزاگی به دفع سریع گرما از مبرد کمک می‌کنند.

کندانسور فین‌دار و کندانسور میکروکانال

شیر انبساط:

همانند چیلرها، در روفتاپ پکیج‌ها نیز به کمک شیر انبساط که عمدتاً از نوع مکانیکی می‌باشد، کنترل جریان مبرد و کاهش دمای آن از طریق ایجاد فرایند اختناق محقق می‌شود.

با این تفاوت که در روفتاپ پکیج‌ها، استفاده از قطعه‌ای به نام پخش‌کننده (Distributer) بعد از شیر انبساط الزامی است. وظیفه پخش‌کننده، توزیع یکنواخت مبرد در تمامی لوله‌های کویل DX (اواپراتور هوایی) است.

کارکرد یک ابزار اندازه‌گیری، کاهش فشار مبرد است. این ابزار تنها به مقدار کمی از مبرد اجازه می‌دهد تا وارد کویل‌های اواپراتور شود. فشار و دمای مبرد با خروج از ابزار اندازه‌گیری کاهش می‌یابد. در یک واحد پشت‌بامی، معمولا این ابزارهای اندازه‌گیری را پیدا می‌کنیم:

شیر انبساط ترموستاتیک (Thermostatic expansion valve): این شیرها که به اختصار TEV یا TXV نامیده می‌شوند، رایج‌ترین نوع ابزار اندازه‌گیری هستند. بیایید با دیدن یک ویدیو در مورد نحوه عملکرد آن‌ها شروع کنیم.

شیرهای TEV بر اساس دمای مبرد ورودی به کویل‌های اواپراتور، جریان مبرد مایع را کنترل می‌کنند. برای مثال، در تابستان، اگر دمای اواپراتور به دلیل هوای گرم بالا باشد، شیر TEV مبرد بیشتری ارسال می‌کند. این کار باعث خنک شدن کویل‌های اواپراتور و هوایی که از روی آن‌ها عبور می‌کند، می‌شود.

شیر انبساط الکترونیکی (Electronic expansion valve): این شیرها که به اختصار EEV یا EXV نامیده می‌شوند، جریان مبرد را به صورت الکترونیکی کنترل می‌کنند. بیایید با دیدن یک ویدیو نحوه عملکرد آن‌ها را بررسی کنیم.

شیرهای انبساط الکترونیکی، مقدار مبرد ورودی به اواپراتور را کنترل می‌کنند. این شیرها اطلاعاتی را از حسگرهای دما و فشار در اواپراتور دریافت می‌کنند و بر اساس این قرائت حسگرها، مقدار عبور مبرد را تغییر می‌دهند.

اواپراتور هوایی:

اواپراتور هوایی کویلی است مشابه کویل آبسرد در هواسازها که جریان هوای عبوری از روی آن خنک می‌شود. با این تفاوت که به جای آب سرد، جریان سرد مبرد وارد لوله‌های کویل می‌گردد. علاوه بر این، به دلیل تمیزی و خلوص بیشتر مبرد نسبت به آب، می‌توان از لوله‌هایی با قطر کوچکتر نیز در ساخت کویل استفاده کرد.

همانطور که اشاره شد، از قطعه‌ای به نام پخش‌کننده در ورودی کویل استفاده می‌شود تا مبرد به طور یکسان در تمام لوله‌های کویل توزیع شود.

کویل‌های اواپراتور سطح بیشتری را برای عبور هوای گرم داخل ساختمان فراهم می‌کنند. این افزایش سطح تماس، انتقال گرمای بیشتر به مبرد درون کویل‌ها را امکان پذیر می‌سازد. دو نوع رایج اواپراتور مورد استفاده در واحدهای پشت‌بامی عبارتند از:

  1. اواپراتور فین‌دار (Finned tube evaporator): این نوع اواپراتور دارای صفحات فلزی کوچکی است که به لوله‌های حاوی مبرد متصل شده‌اند. به یاد داشته باشید که این صفحات فلزی، فین نامیده می‌شوند. در هر فین، انتقال گرما از هوای اتاق به مبرد درون کویل‌های اواپراتور صورت می‌گیرد.
  2. اواپراتور درام و لوله (Drum-and-tube evaporator): این نوع اواپراتور به طور معمول در کاربردهای بزرگ‌تر تجاری و صنعتی برای آسایش انسان استفاده می‌شود (کاربرد در تهویه مطبوع صنعتی و تهویه مطبوع با ظرفیت بالا).

همانطور که گفته شد، اواپراتورهای فین‌دار دارای صفحات فلزی کوچکی هستند که به لوله‌های حاوی مبرد متصل شده‌اند. نحوه قرارگیری کویل‌های اواپراتور در یک واحد پشت‌بامی بسیار مهم است. پیکربندی‌های مختلف کویل‌های اواپراتور به موارد زیر کمک می‌کند:

  • کاهش مصرف برق
  • تامین سرمایش بهتر
  • صرفه‌جویی در فضا برای کوچک‌تر کردن واحد پشت‌بامی

معمولا کویل‌های اواپراتور داخل یک واحد پشت‌بامی در دو حالت قرار می‌گیرند:

  • موقعیت عمودی: در این حالت، حداکثر تماس هوا با کویل‌های اواپراتور برقرار می‌شود تا هوای سرد بیشتری به دست آید.
  • موقعیت مایل: مشابه حالت عمودی، این چیدمان نیز بیشترین تماس هوا با کویل را فراهم می‌کند.

اواپراتور روفتاپ پکیج

اجزای کمکی (Secondary Components)

در این بخش، نگاهی به اجزای کمکی یک روفتاپ پکیج خواهیم انداخت.

فن‌های دمنده (Blower Fans)

فن دمنده، یکی از اجزای سیستم تهویه مطبوع است که مسئولیت گردش هوا را بر عهده دارد. فن‌های دمنده، هوای سرد یا گرم را از طریق کانال‌ها به مکان‌های مورد نظر در ساختمان می‌رسانند. کانال‌ها مسیرهای بسته‌ای هستند که هوا از طریق آن‌ها از سیستم به هر اتاق و دفتر کار جریان می‌یابد.

در یک واحد پشت‌بامی، ما عموما از فن دمنده تسمه‌دار استفاده می‌کنیم. به یاد داشته باشید که در یک سیستم تسمه‌دار، موتور و فن توسط یک تسمه لاستیکی به هم متصل می‌شوند.

فن‌های دمنده روفتاپ پکیج

فن‌های کندانسور (Condenser Fans)

فن کندانسور، بخشی از واحد کندانسور است. این فن به گردش هوا از طریق کویل‌های کندانسور کمک می‌کند. فن کندانسور با خارج کردن هوای گرم از محفظه کندانسور، مبرد را خنک می‌کند. در یک روفتاپ پکیج، اندازه فن کندانسور به سایز و ظرفیت RTU بستگی دارد. فن‌های بزرگ‌تر برای حذف گرمای دفع شده توسط کویل‌های کندانسور یک RTU مورد نیاز هستند. برای مثال، یک واحد RTU با ظرفیت ۵ تن تبرید، فن کندانسور کوچک‌تری نسبت به یک واحد RTU با ظرفیت ۵۰ تن تبرید خواهد داشت.

یک واحد RTU با ظرفیت بالاتر همچنین می‌تواند دارای چندین فن کندانسور باشد. برای مثال، یک واحد RTU با ظرفیت ۱۰۰ تن تبرید می‌تواند بیش از یک فن کندانسور داشته باشد.

فن‌های کندانسور روفتاپ پکیج

گرم‌کننده‌های میل‌لنگ (Crankcase Heaters)

گرم‌کننده‌های میل‌لنگ برای گرم کردن روغن کمپرسور به کار می‌روند. هنگامی که کمپرسور مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، مبرد با روغن کمپرسور مخلوط شده و در انتهای آن ته نشین می‌شود. این امر باعث می‌شود که راه‌اندازی مجدد کمپرسور در سیستم به سادگی صورت نگیرد.

زمانی که یک گرم‌کننده‌ی میل‌لنگ شروع به گرم کردن کمپرسور می‌کند، مبرد به بخار تبدیل شده و از روغن جدا می‌شود. این فرآیند، راه‌اندازی آسان و کارایی موثر کمپرسور را تضمین می‌کند.

به خاطر داشته باشید که واحدهای روفتاپ پکیج عموماً در معرض شرایط آب و هوایی بیرونی مانند بادهای شدید و سرمای شدید قرار دارند. گاهی اوقات، سیستم و کمپرسور آن بسیار سرد می‌شوند و مبرد به مقدار زیادی با روغن مخلوط می‌شود. از آنجایی که کمپرسور RTU در چنین شرایطی روشن نمی‌شود، وجود یک گرم‌کننده‌ی میل‌لنگ ضروری است.

گرم‌کننده‌های میل‌لنگ (Crankcase Heaters)

فیلتر درایر (Filter Driers)

هدف اصلی فیلتر درایر، حذف رطوبت از مبرد و فیلتر کردن آن است. یک فیلتر درایر از دو بخش، پوسته و هسته تشکیل شده است. پوسته، پوشش بیرونی فلزی است. هسته، بخش داخلی است که رطوبت را جذب می‌کند.

واحدهای پشت‌بامی در فضاهای باز نصب می‌شوند، بنابراین ذرات گرد و غبار در اطراف این سیستم‌ها وجود دارد. احتمال ورود ذرات گرد و غبار یا هوا به مبرد به دلیل باد، باران یا سایر مشکلات مربوط به نگهداری وجود دارد. به همین دلیل، برای پاک کردن تمام ناخالصی‌ها از مبرد، باید یک فیلتر درایر نصب شود.

فیلتر درایر

مخزن خط مایع (Liquid Line Receiver Tanks)

مخزن مایع خط مایع، مخزنی برای ذخیره‌سازی مازاد مبرد مایع است. واحد روف تاپ پکیج یک سیستم بزرگ است، بنابراین به مقدار زیادی مبرد هم نیاز دارد. یک مخزن خط مایع به عنوان مخزنی برای نگهداری مبرد عمل می‌کند.

این مخزن در خط مایع، تا حد امکان نزدیک به خروجی کندانسور نصب می‌شود. سیستم می‌تواند هر زمان که نیاز باشد، مایع مبرد را به مخزن برگرداند.

ریسیور در چیلر چیست

ریسیور (Receiver)، محلی برای نگهداری و انباشت ماده مبرد در چرخه تبرید است که بعد از کندانسور، به عنوان اولین قطعه در خط مایع نصب می‌شود. این مخزن به خصوص در زمان‌هایی که سیستم نیاز به پمپ دان (Pump down) دارد، ضروری است زیرا مانع هدر رفت مبرد می‌شود و نیازی به شارژ مجدد سیستم نیست. علاوه‌براین، ریسیور تضمین می‌کند که مایع به‌صورت خالص و عاری از هرگونه گاز به‌طرف اواپراتور خواهد رفت.

مخزن تجمع‌کننده (Accumulator Tanks)

مخزن تجمع‌کننده، یکی از اجزای سیستم است که برای محافظت از کمپرسور در برابر مایع مبرد به کار می‌رود. به یاد داشته باشید که کمپرسور تنها برای مبرد گازی طراحی شده است. یک مخزن تجمع‌کننده در داخل واحد پشت‌بامی قبل از خط مکش کمپرسور قرار می‌گیرد.

مخزن تجمع‌کننده (Accumulator Tanks)

اکونومایزرها (Economizers)

اکونومایزر دستگاهی است که برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی با استفاده از هوای خنک بیرون ساختمان برای خنک کردن فضای داخلی استفاده می‌شود. اکونومایزرها اغلب در شب‌هایی که هوای بیرون از هوای داخل خنک‌تر است، کار می‌کنند. این فرآیند به عنوان «خنک‌کاری رایگان» شناخته می‌شود.

اکونومایزرها، هوای بیرون را به اندازه‌ی کافی با هوای داخل مخلوط می‌کنند تا به دمای خنک‌کنندگی تنظیم‌شده روی ترموستات برسند. این کار بدون راه‌اندازی کمپرسور یا چرخه‌ی تبرید انجام می‌شود. اکونومایزرها از این واقعیت استفاده می‌کنند که هوای شب از صبح خنک‌تر است.

هوای تازه بیرون که اکونومایزرها به داخل می‌آورند، باعث صرفه‌جویی در انرژی مصرفی برای خنک کردن ساختمان در شب می‌شود. این امر برای خنک کردن فضاهای اداری که تمام شب کار می‌کنند یا فروشگاه‌هایی که شبانه‌روزی باز هستند، مفید است.

اکونومایزرها (Economizers)

مزایای روفتاپ پکیج

سیستم‌های RTU، در بحث گرمایش و سرمایش، صرفه‌جویی در مصرف انرژی را برای تمامی فضاهای ساختمان فراهم می‌کنند. آن‌ها همچنین در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرده و کیفیت هوای داخل ساختمان را بهبود می‌بخشند. ویژگی منحصر به فرد سیستم RTU این است که فضای داخلی را اشغال نمی‌کند. شما مجبور نیستید برای جای دادن واحد، فضای داخلی را قربانی کنید یا هیچ یک از تجهیزات خود را جابجا کنید. سیستم‌های RTU همچنین به راحتی نصب می‌شوند و اغلب ارزان‌تر هستند.

در مورد نصب، حتی می‌توانید از کانال‌کشی موجود برای سیستم RTU استفاده کنید. این کار می‌تواند فرآیند را حتی سریع‌تر و مقرون به صرفه‌تر کند. در نهایت، در صورت نیاز به تعمیر سیستم، کار برای تکنسین‌ها راحت‌تر است. از آنجایی که همه اجزاء در یک مکان قرار دارند، آن‌ها به راحتی می‌توانند تشخیص و تعمیرات لازم را انجام دهند.

استفاده از روفتاپ پکیج مزایای متعددی را به همراه دارد، از جمله:

  • راندمان بالا: روفتاپ پکیج‌ها به دلیل طراحی یکپارچه و بهینه‌سازی شده، از راندمان انرژی بالایی برخوردار هستند و مصرف برق آن‌ها به طور قابل توجهی پایین‌تر از سیستم‌های تهویه مطبوع سنتی است.
  • فضای اشغالی کم: روفتاپ پکیج‌ها به صورت یک واحد کامل بر روی پشت بام نصب می‌شوند و فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند. این امر آن‌ها را برای ساختمان‌هایی که فضای محدودی دارند، ایده‌آل می‌کند.
  • سهولت نصب و نگهداری: نصب و نگهداری روفتاپ پکیج‌ها به دلیل ساختار ساده و یکپارچه آن‌ها آسان است.
  • هزینه‌های پایین‌تر: روفتاپ پکیج‌ها در مقایسه با سیستم‌های تهویه مطبوع سنتی، هزینه‌های نصب و نگهداری پایین‌تری دارند.
  • قابلیت انعطاف‌پذیری: روفتاپ پکیج‌ها در ظرفیت‌های مختلف و برای کاربردهای متنوع ارائه می‌شوند.

کاربرد روفتاپ پکیج

این نوع سیستم برای برخی از ساختمان‌ها کارایی بیشتری نسبت به سایرین دارد. از آنجایی که کل واحد روی پشت‌بام قرار می‌گیرد، می‌تواند برای سازه‌های بسیار بلند مشکلاتی ایجاد کند. به طور کلی، سیستم RTU برای ساختمان‌های بلندتر از ۱۰ طبقه توصیه نمی‌شود. دلیل این امر این است که فشار دادن هوا از طریق کانال‌ها و رساندن آن به تمام طبقات دشوارتر می‌شود.

ملاحظه‌ی مهم دیگر در مورد سیستم روفتاپ پکیج دسترسی به پشت‌بام است. برای نصب و نگهداری سیستم در طول سال‌ها، دسترسی نسبتا آسان به آن الزامی است. این مسئله‌ای است که برخی از مالکان ساختمان با آن روبرو هستند. اگر دسترسی به پشت‌بام دشوار باشد، احتمال غفلت از تعمیر و نگهداری آن بیشتر می‌شود. در نتیجه، سیستم به درستی کار نمی‌کند و عمر مفید آن کاهش می‌یابد.

رایج‌ترین ساختمان‌های استفاده‌کننده از سیستم RTU شامل رستوران‌ها، فروشگاه‌ها، انبارها و مراکز خرید است. اگر می‌خواهید بدانید که آیا این سیستم برای ساختمان خاص شما مناسب است یا خیر، همین امروز با تیم گروه تهویه آسمان تماس بگیرید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید.

روفتاپ پکیج‌ها در طیف گسترده‌ای از ساختمان‌ها و فضاها از جمله:

  • ساختمان‌های تجاری: روفتاپ پکیج‌ها به دلیل راندمان بالا و فضای اشغالی کم، گزینه مناسبی برای ساختمان‌های تجاری هستند.
  • ساختمان‌های مسکونی: روفتاپ پکیج‌ها در ظرفیت‌های مختلف برای آپارتمان‌ها، خانه‌های ویلایی و مجتمع‌های مسکونی قابل استفاده هستند.
  • انبارها و کارخانجات: روفتاپ پکیج‌ها به دلیل مقاومت بالا در برابر شرایط محیطی نامطلوب، برای انبارها و کارخانجات مناسب هستند.
  • مدارس و بیمارستان‌ها: روفتاپ پکیج‌ها با قابلیت تأمین هوای مطبوع با کیفیت بالا، برای مدارس و بیمارستان‌ها ایده‌آل هستند.

نحوه عملکرد روفتاپ پکیج

روفتاپ پکیج با انتقال مبرد سرد تولیدی در کندانسینگ یونیت به کویل سرمایش DX (اواپرتور هوایی) در هواساز، هوای خنک مورد نیاز را تامین می‌کند. این سیستم به طور منحصر به فرد، هر دو بخش کندانسینگ یونیت و هواساز را در قالب یک مجموعه واحد و مستقل ارائه می‌دهد.

نامگذاری این دستگاه به عنوان روفتاپ پکیج (پکیج یونیت پشت بامی) به دلیل محل نصب آن است. این سیستم به طور معمول بر روی پشت بام ساختمان نصب می‌شود. تصویر شاخص این مقاله نمونه‌ای از جانمایی روفتاپ پکیج را نشان می‌دهد.

در این سیستم، بخار مبرد پس از تراکم یافتن در کمپرسور و افزایش توأمان فشار و دما، وارد کندانسور (غالباً هوایی) می‌شود. در کندانسور، مبرد با خنک شدن تا دمای اشباع و از دست دادن حرارت بیشتر، به حالت مایع تبدیل می‌شود. مایع مبرد حاصل شده، از طریق شیر انبساط عبور کرده و با افت فشار و کاهش دما مواجه می‌شود. سپس، مبرد سرد وارد کویل سرمایش DX در هواساز می‌شود. در این مرحله، جریان هوا از روی کویل عبور کرده و خنک می‌شود. مبرد ورودی به کویل، با دریافت گرمای هوا تبخیر شده و مجدداً به سمت کندانسینگ یونیت باز می‌گردد. در نهایت، مبرد تبخیر شده در کندانسینگ یونیت توسط کمپرسور فشرده شده و چرخه تبرید تکرار می‌شود.

روفتاپ پکیج با گردش هوا در داخل دستگاه و خنک‌سازی آن توسط مبرد، هوای مطبوع را تولید می‌کند. مراحل اصلی عملکرد روفتاپ پکیج به شرح زیر است:

  1. هوا از طریق دریچه ورودی وارد دستگاه می‌شود.
  2. هوا از روی کویل سرمایش عبور می‌کند و توسط مبرد خنک می‌شود.
  3. هوای خنک شده از طریق فن به داخل فضای مورد نظر هدایت می‌شود.
  4. مبرد گرم شده توسط کمپرسور فشرده می‌شود.
  5. مبرد فشرده شده از طریق کندانسور هوا خنک شده و گرمای خود را به هوای محیط منتقل می‌کند.
  6. مبرد خنک شده مجدداً به کویل سرمایش باز می‌گردد و چرخه تکرار می‌شود.

جمع‌بندی

روفتاپ پکیج‌ها از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند که هر کدام وظیفه‌ای خاص را در فرآیند تهویه مطبوع بر عهده دارند. آشنایی با اجزای اصلی روفتاپ پکیج به شما کمک می‌کند تا عملکرد این سیستم را به طور کامل درک کنید و در صورت نیاز به تعمیر و نگهداری آن، به درستی اقدام کنید.

روفتاپ پکیج به دلیل ساختار یکپارچه و مزایایی مانند راندمان بالا، فضای اشغالی کم، سهولت نصب و نگهداری، هزینه‌های پایین‌تر و قابلیت انعطاف‌پذیری، به عنوان یک انتخاب ایده‌آل برای سیستم‌های تهویه مطبوع در ساختمان‌های مختلف محسوب می‌شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها